De burgemeesters schrijven dat er per dag rond de zestig treinwagons met giftige of licht ontvlambare goederen door hun steden, dus ook Dordrecht, rijden. Het gaat om de, voor mensen die langs het Dordtse spoor wonen welbekende, grijsgrauwe wagons. De huidige manier van vervoeren is in principe veilig maar per trein met gevaarlijke stoffen die er over het spoor rijdt is er een grotere kans op ongelukken. Zeker aangezien het de verwachting is dat dit soort transporten van gevaarlijke stoffen over het spoor in de toekomst met veertig procent zullen toenemen. Zo kan een wagon met vloeibaar gas als deze zou ontploffen dodelijke slachtoffers tot gevolg hebben op een afstand van tot wel 135 meter.
Omdat het spoor in deze specifieke steden dwars door de stad loopt is het volgens de burgemeesters beter om dit soort kwetsbare goederen over de Betuwelijn te vervoeren. Die treinroute loopt niet dwars door grote steden heen en is dus veiliger. Deze spoorlijn wordt ook niet optimaal gebruikt . Ook is er een pijplijn tussen de haven van Rotterdam en de Duitse grens bij Venlo in aanbouw, maar die optie is alleen beschikbaar op de lange termijn. Als derde optie noemen de burgemeesters nog de Nederlandse rivieren als optie, dus vervoer per vrachtschip.
Een bijkomend gevaar is de hoeveelheid nieuwe woningen die er nog gepland staan in grote steden door het land. Tot 2030 staan er 900.000 nieuwe woningen op de planning, waarvan een groot deel binnen de bebouwde kom van steden moet worden gebouwd. Veel van die woning zullen dus in en langs spoorzones gebouwd worden. Dat levert als voordeel op dat deze woningen goed bereikbaar zijn en er geen extra natuur verwijderd hoeft te worden om nieuwe woningen te bouwen. Helaas vergroot de hoeveelheid mensen in de buurt van het spoor ook de hoeveelheid slachtoffers als er een keer iets mis gaat, bijvoorbeeld met een “giftrein”.
Waar het de burgemeesters vooral om gaat is dat de besluiten over de ontwikkelingen worden genomen in Den Haag, zonder dat de burgemeesters daar invloed op kunnen uitoefenen. “Wij kunnen de veiligheid van onze inwoners zo onvoldoende waarborgen. En dat is onacceptabel”, is dan ook één van de klachten in de brief. Daarnaast hebben de lokale overheden ook geen zicht op wat er precies vervoerd wordt met de treinen. Zo kunnen ze moeilijk rekening houden met de veiligheid van bewoners langs het spoor. Ook in Dordrecht.