De Reizigerorganisatie vindt dat de donkere plekken in het park moeten worden aangepakt. “Het is fijn om zo’n mooie en nieuwe omgeving te creeëren waar mensen zich veilig kunnen voelen. Want daar gaat het bij ons om, de reiziger staat bij ons centraal.” Toch is nog steeds niet iedereen tevreden. Zo laat een van de bewoners weten dat ze blij is met de extra bomen die er komen, “maar de kap van de vele bomen is wat ons betreft niet nodig.”
Nieuwe bomen
Met name de kap van 117 bomen, waarvoor 145 nieuwe bomen terugkomen, heeft geleid tot protesten. Een online petitie om de bomen te behouden is ruim 3000 keer getekend. Het college wijst op de besluitvorming in september 2021, toen de gemeenteraad unaniem instemde met het plan. "Aan dat besluit is een jarenlange voorbereiding vooraf gegaan. Daarbij is ook uitgebreid met bewoners, bezoekers en andere belanghebbenden gesproken", laat de gemeente weten.
"Voor ons zijn er veel redenen om door te gaan met het plan", zegt wethouder Rik van der Linden. “Er ligt een door de gemeenteraad gedragen besluit. De raad mag verwachten dat we dat uitvoeren. Bovendien vinden we het een goed ontwerp, waarin met alle belangen rekening is gehouden. Aan dat plan hebben mensen eerder een bijdrage geleverd. En intussen zijn ook contracten getekend, onder anderen met NS en ProRail. Daar zijn miljoenenbedragen mee gemoeid, ook in de vorm van subsidie. Die kunnen we niet nu in de waagschaal stellen."
De beoogde 117 bomen moeten plaats maken voor de nieuwe fietsenstalling. Andere bomen staan te dicht langs de paden die verbreed worden. De gemeente laat weten dat veel bomen in matige tot slechte conditie verkeren, mede door jarenlange te hoge waterstanden en bezuinigingen op onderhoud. Het college wil nog wel bekijken of twintig bomen voorlopig te handhaven zijn, ook al is de kapvergunning al verleend. Daarover wordt volgende week in de raad besloten.