Dordrecht, Netherlands

De nieuwe hybride waterbus vaart vanaf vandaag van Dordrecht naar Kinderdijk

Een unieke ontwikkeling in het openbaar vervoer op het water, zo wordt gezegd. De nieuwe waterbus van Aqualiner die vanaf 3 april in onze regio gaat varen kan 40 kilometer per uur en draait voor de helft op batterijen. De hybride waterbus vaart tussen Papendrecht en Kinderdijk. De volledige elektrische variant vaart straks in de Drechtsteden.
Dennis Koorevaar | 3 april 2023 10:16 | Aangepast op 3 april 2023 10:16
“We hebben nu zes grote varianten”, vertelt Pieter Bijl, operationeel manager bij Aqualiner. “Vier daarvan gaan we gedoseerd in de vaart brengen op lijn 20 richting Rotterdam. En twee daarvan gaan van Dordrecht naar Rotterdam en door naar Kinderdijk.” Daarnaast zijn komen er nog vier kleine varianten. Die schepen zijn volledig elektrisch en varen in de Drechtsteden. “Daarvoor hebben we in Papendrecht een laadinfrastructuur gemaakt. Met drie boten gaan we als het waren een Z varen. Van Hooikade, Dordrecht naar Veerplein Zwijndrecht, Merwekade Dordrecht en door naar Papendrecht. Daar zal die een minuut of zeven laden, en zo kan de waterbus weer door.”

Nu is niet alleen de bediening van de waterbus anders. Kapiteins moeten dan ook opnieuw worden opgeleid om met de waterbus te mogen varen. En het nieuwe schip is volledig van kunststof. Maar ook over de indeling van het nieuwe schip is lang nagedacht. “Stel je voor”, begint Dewi Wesselmans. Zij is coördinator duurzaamheid bij Damen. Zij heeft zich mede bemoeid met de indeling van de boot. “Je bent moeder en je hebt een kindje bij je in de kinderwagen. Dan kun je nu makkelijker de kinderwagen kwijt zonder het looppad te veel te blokkeren.”

Oplader voor fiets en telefoon
In vergelijking met de oude waterbus staat er in de nieuwe in het midden een grote bank. “Zo heb je altijd meer ruimte om te lopen en te bewegen en heb je altijd uitzicht op het water.” Daarnaast kun je ook je elektrische fiets opladen en zijn er een flink aantal stopcontacten in de waterbus te vinden. “Wat we heel erg merkte is dat vooral de jeugd als ze even de kans krijgen snel op hun mobieltje zitten. Dan is een stopcontact bij de hand altijd handig.”

‘Uniek op de markt’
Ook is er vooral gebruik gemaakt van herbruikbare materialen. Zo is een deel van de vloer gemaakt van oude visnetten en kunnen de stoeltjes makkelijk terug naar de fabrikant als er iets aan mankeert. De oude waterbus was na 25 jaar wel aan vervanging toe. Pieter hoopt dat deze dan ook weer 25 jaar mee kan. “We lopen voorop doordat we mee moeten in de nieuwe technieken. Maar dat is natuurlijk een onwijze uitdaging. Het is een hybride waterbus. Dat betekent dat we nog een generator hebben en voor de rest alleen maar elektromotoren met een accupakket aan beide zijden. Dat is uniek op de markt. Zorgt natuurlijk voor ook wel wat uitdagingen. Vooral op het technische vlak. Om dan al te zeggen dat dit 25 jaar mee kan, dat weet ik niet. Ik hoop het wel.”

Lees ook

Waterbus in problemen: aantal reizigers blijft achter

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de Waterbus blijft tegenvallen, meldt de provincie Zuid-H...

Opstapplek Waterbus tijdelijk verplaatst wegens verzakte damwand

Mensen die gebruik maken van de Waterbus in Alblasserdam, moeten de komende maanden iets verderop op...

Maak kennis met het polsstokhoogspring-talent van onze streek

Met een sprong van 3,60 meter veroverde Twan Gils uit Papendrecht onlangs de zilveren medaille bij h...

Opluchting in Kinderdijk: geen windturbines in het beroemde molengebied

240 meter hoge windturbines in de zichtlijn van de wereldberoemde molens van Kinderdijk. Sinds de zo...

Voor het eerst in jaren publiek welkom bij indrukwekkende tewaterlating IHC

Honderden mensen hebben zich afgelopen weekend verzameld op de kade bij scheepswerf IHC in Kinderdij...

Sloop oud-politiebureau en brandweerkazerne Papendrecht van start

Gemeente Papendrecht is begonnen met de sloop van het oude politiebureau en de brandweerkazerne aan ...