Hoe die ondersteuning eruit moet zien, is mede door de coronacrisis en de huidige problemen op het gebied van energievoorziening, anders dan voorheen. “We hebben vandaag ongeveer twaalf crises, we kunnen ze niet alle crises oplossen”, zegt Put. “Ook niet als Dordechtse Ondernemersvereniging, maar we proberen de ondernemers te helpen, daar waar ze behoefte hebben. En dat is voor elke ondernemer verschillend. De één wil graag in contact komen met andere ondernemers. Dat leveren wij. Andere ondernemers willen meer kennis hebben van bepaalde dingen die ze nog niet kennen, bijvoorbeeld cybercrime, digitalisering of marketing. Dat soort kennis leveren wij ook aan de ondernemers. Daar hebben ze vandaag behoefte aan.”
Inspelen op de toekomst
Hoewel een jubileum uitnodigt om terug te blikken op de geschiedenis, kijkt Put liever vooruit. “Wat willen de leden nou echt, wat verwachten ze van ons? We gaan niet doen wat we de afgelopen 120 jaar gedaan hebben, maar we gaan kijken waar ze vandaag behoefte aan hebben. Dat zijn gewoon andere dingen dan voorheen. Daar gaan we op inspelen.”
‘Meer voor elkaar’
Leden van de DOV kunnen dus voor tips en hulp terecht bij de vereniging. Andere ondernemers ontmoeten blijft ook belangrijk onderdeel, om kennis uit te wisselen. Dat kan bij de verschillende bijeenkomsten die de DOV per jaar organiseert. De slogan ‘Meer voor elkaar’ voert de DOV al langer en is nog steeds passend, vindt Put. “Daar is niets aan veranderd. Het geeft wel de kern weer. Met elkaar kunnen we meer bereiken in de stad Dordrecht.”
Kijk aanstaande vrijdag vanaf 18.00 uur naar TV Dordrecht voor een uitgebreide reportage over het jubileum van de DOV in een nieuwe aflevering van Op Pad Met Ad.