Bij Rijkswaterstaat stonden ze voor een raadsel toen de cijfers van 2022 binnenkwamen: de Drechttunnel bleek van alle tunnels in Nederland het vaakst afgesloten te zijn geweest vanwege te hoge voertuigen. Zelfs nog veel vaker dan voordat het nieuwe detectiesysteem was geplaatst. Dat systeem signaleert te hoge vrachtwagens. Vanuit de Europese regelgeving mogen vrachtwagens niet hoger zijn dan 4 meter. Om schade aan de tunnel te voorkomen controleert Rijkswaterstaat aanrijdende voertuigen met lasers. Die informatie wordt doorgegeven aan het hoogtedetectiesysteem. “We hebben geen idee wat de oorzaak van de stijging is”, liet een woordvoerder destijds aan RTV Dordrecht weten. Maar nu is het probleem toch boven water gekomen: de hoogtesensor hing 5 centimeter te laag, was vorige week te lezen in AD De Dordtenaar.
Werkzaamheden
“In 2022 hebben we een piek geconstateerd in het aantal hoogtemeldingen bij de Drechttunnel richting Rotterdam”, vertelt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat. “We hebben onderzocht hoe dat komt en concludeerden in december dat de hoogtesensor 5cm lager hing dan de gewenste maximale doorrijhoogte om de tunnelsystemen te kunnen beschermen. Waarschijnlijk is de sensor na werkzaamheden niet op de juiste hoogte teruggehangen. In maart 2023 is de sensor teruggehangen op de juiste hoogte. Het aantal meldingen is daarna ook gedaald.”
De sensor hing nog altijd 23 centimeter hoger dat de wettelijk toegestane hoogte voor vrachtwagens op de weg. Maar de verkeerde afstelling zorgde wel voor onnodige overlast voor weggebruikers. In de helft van de gevallen dat de tunnel werd afgesloten, was het niet nodig.
Waarom heeft het dan zolang geduurd voor de oorzaak werd gevonden? Simpelweg omdat er niet als eerste is gekeken naar de hoogte van de sensor. “De reden dat er niet eerst of eerder naar de hoogte van de sensoren is gekeken, is dat we een schriftelijke rapport hebben van de opdrachtnemer waarin staat dat de sensoren op 4.28m hangen. Er is daarom eerst naar andere aspecten gekeken alvorens dit te controleren.”
Problemen bij andere tunnels
Niet alleen bij de Drechttunnel is het aantal meldingen van te hoog voertuigen meer dan gemiddeld. Ook bij de Noordtunnel is een stijging te zien. Maar Rijkswaterstaat weet niet of daar ook een fout is gemaakt. “We hebben op basis van hoogtemeldingen op dit moment geen indicatie dat dit ook aan de hand is met andere tunnels”, licht De Graaf toe. “Wel voeren we controles uit, onder andere bij de Noordtunnel waar we een lichte stijging van het aantal meldingen zien. Sensoren worden eens in de 6 à 7 jaar gecontroleerd in combinatie met reguliere werkzaamheden. Vooralsnog zien we geen problemen met de hoogtedetectie bij de Drechttunnel op het traject Rotterdam-Breda. Het aantal hoogtemeldingen, op jaarbasis, is nagenoeg gelijk."
Bekijk hieronder hoe het detectiesysteem werkt.