Fixi is een app waarmee inwoners, ondernemers en bezoekers meldingen kunnen doen van gebreken en ongemakken in de openbare ruimte. De stijging van het aantal meldingen is te zien in alle categorieën. Er is ook duidelijk een verschuiving te zien van telefonisch naar digitaal melden. De groei geeft aan dat Fixi steeds bekender wordt onder Dordtenaren, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
Waardevolle info
Verreweg de meeste meldingen die binnenkomen vallen onder de categorieën 'Handhaving' en 'Afval'. Het gaat dan over verkeerd geplaatst of gedumpt afval, volle containers, parkeeroverlast, hondenpoep, overlast door personen en verlaten fietsen.
“We zien dat de data die wij uit Fixi halen zeer waardevol is”, vertelt wethouder Marc Merx (leefbaarheid). “Het geeft een beeld van waar hotspots zijn en waar we onze aandacht op moeten richten om de buitenruimte prettig en netjes te houden. Er wordt gekeken hoe hier in de toekomst nog beter gebruik van gemaakt kan worden.”
Afhandeling
86 procent van de Fixi-meldingen wordt afgehandeld binnen de norm van tien werkdagen. Bij ongeveer de helft van de meldingen is dat binnen drie dagen al zo. Het grote voordeel van Fixi is dat de buitendienst direct vanaf een smartphone meldingen kan inzien en afhandelen. Bijna een derde van alle Fixi-meldingen wordt afgehandeld door de handhavers van de gemeente Dordrecht.
"Ik wil mensen echt oproepen om melding te doen via Fixi", aldus Merx. "Het helpt ons enorm om de leefbaarheid in de stad te verbeteren. Daar kun je als inwoner op deze manier een belangrijke bijdrage aan leveren."
Communicatie en feedback
De gemeente ziet dus veel positieve kanten aan Fixi, maar er zijn ook nog wel wat verbeterpunten. “De grootste winst voor het verbeteren van Fixi zit in het verbeteren van de communicatie. Het gaat daarbij om duidelijker en ook persoonlijker aangeven, wanneer en hoe de melding opgepakt wordt, en waarom iets eventueel niet kan worden opgelost. Hier gaat de gemeente Dordrecht mee aan de slag.”
Ook kijkt de gemeente hoe ze Fixi-gebruikers kan aanmoedigen om vaker feedback achter te laten. Dit kan al, maar nog geen 3 procent van de melders doet dit. Als meer mensen dit gaan doen, wordt duidelijker wat goed gaat en wat beter moet.