Tot voor kort konden alle 65-plussers gebruikmaken van het gratis OV. Inmiddels kunnen alleen mensen die er het geld echt niet voor hebben gebruikmaken van het gratis OV.
Het gratis OV geldt vanaf 1 januari alleen voor AOW’ers met een inkomen tot 140% van het wettelijk sociaal minimum (WSM), dat is het bedrag dat minimaal nodig is om van te kunnen leven. Daarnaast kan deze groep alleen gebruikmaken van het gratis OV tijdens de daluren en in de stadsbussen van Qbuzz.
In Dordrecht zijn er 5.500 ouderen die gebruik kunnen maken van deze specifieke regeling volgens de gemeente.
Stevige korting
Er is ook nog een groep die recht heeft op een flinke korting van 40% tijdens de daluren. Dat gaat om bewoners van Dordrecht vanaf de achttien jaar tot de AOW-gerechtigde leeftijd met een laag inkomen. Ook hier gaat het om bewoners met een inkomen tot 140% van het WSM.
In totaal gaat het volgens de gemeente om 12.000 volwassenen die in aanmerking komen voor deze korting. "Met deze nieuwe regeling stimuleren we dat inwoners met een laag inkomen actief kunnen blijven deelnemen aan de Dordtse samenleving”, zegt Wethouder Rik van der Linden.
Noodzakelijke bezoeken en leuke uitjes
Het niet mee kunnen doen kan er volgens van der Linden voor zorgen dat mensen in isolement terechtkomen. De nieuwe regeling moet er dus voor zorgen dat Dordtenaren van punt A tot punt B kunnen reizen zonder al te veel belemmeringen.
“Voor noodzakelijk bezoeken, maar ook voor alle leuke dingen die onze stad te bieden heeft. Via de Dordtpas zijn er veel gratis activiteiten te doen”, voeg wethouder Peter Heijkoop eraan toe in een persbericht van de gemeente.
Gratis OV of korting aanvragen
Dordtenaren die in aanmerking komen voor het gratis OV of voor de hoge korting kunnen vanaf 9 januari 2023
hier alles aanvragen. Daarnaast is het straks ook mogelijk om de Dordtpas aan te vragen via de website. Dit kan vanaf eind december.
Moeite met het aanvragen van het gratis OV of de korting? Dat is geen probleem. Het is namelijk mogelijk om een afspraak te maken op het stadskantoor.