De aanrijding vond plaats op 28 augustus van dit jaar. De vrachtwagen reed over de spoorwegovergang, net toen er een goederentrein van vervoerder DB Cargo aankwam.
Machinist Lars Bussing (25) stond op dat moment op de kop van de trein en raakte zwaargewond. Hij werd nog gereanimeerd, maar dat mocht niet baten. Een andere collega die ook op de locomotief stond raakte lichtgewond. Een derde collega bleef, net als de vrachtwagenchauffeur, ongedeerd.
Familie vol vragen
De nabestaanden van Lars zaten meteen na het ongeluk vol vragen. Hoe kon het dat de spoorovergang onbewaakt was? De familie begon zelfs een petitie om de spoorwegovergang wél te laten beveiligen.
De OVV benadrukt dat het onderzoek zich nadrukkelijk niet gaat richten op schuld of aansprakelijkheid voor de aanrijding. "De Onderzoeksraad doet onderzoek naar voorvallen op het spoor als daarbij structurele veiligheidswinst te verwachten is", schrijft de OVV.
Onbewaakte overgangen verdwijnen
ProRail is al langere tijd bezig om de 180 gevaarlijkste onbewaakte spoorwegovergangen van Nederland aan te passen. Maar overwegen waar alleen goederenvervoer overheen gaat, zoals die in Hooge Zwaluwe, vallen daar niet onder. Dat zouden er zo'n 400 zijn volgens de vervoerder.
Na de aanrijding reageerde ProRail dat op de bewuste overgang in Hooge Zwaluwe slechts één trein per dag rijdt en dat de kans op ongelukken daar daardoor kleiner is. "Maar dat wil niet zeggen dat we hier geen maatregelen nemen".
Een woordvoerder van ProRail kan nog niet bevestigen of inmiddels wel duidelijk is of er maatregelen worden genomen bij de spoorwegovergang.
Dit artikel verscheen ook op de website van onze mediapartner Rijnmond.