Dordrecht, Netherlands

Niet zo digitaal vaardig? Ga naar de bieb

Er is een grote groep mensen die digitaal niet mee kan komen. Voor hen is het dan ook lastig zaken te doen met de overheid. Daarom is de Bibliotheek AanZet op 17 locaties gestart met het zogenaamde 'Informatiepunten Digitale Overheid'.
Marjolein Vos | 12 juli 2022 14:30 | Aangepast op 12 juli 2022 13:51
Projectmanager Jasper Stamm is blij met het initiatief: "We willen voorkomen dat mensen die online de weg niet weten, sociaal en maatschappelijk buitengesloten raken. Iedereen moet mee kunnen doen."

Laagdrempelig
De Informatiepunten Digitale Overheid zijn er voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid. De Informatiepunten zijn heel laagdrempelig: mensen kunnen er makkelijk binnenlopen. Jasper Stamm: "De medewerkers van het informatiepunt zijn speciaal getraind op vraagherkenning. En ze weten goed wat de aangesloten overheidsinstanties doen. Ze kunnen mensen verwijzen naar maatschappelijke organisaties of naar de juiste overheidsinstantie als vragen heel specifiek zijn."

Diverse groep
"In Nederland hebben ongeveer 4 miljoen mensen moeite de digitale ontwikkelingen bij te benen. Deze groep mensen is heel divers. Het zijn ouderen, laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk of mensen die zorg nodig hebben. Mensen met financiële of juridische vragen die niet weten waar ze terecht kunnen. Maar ook jongeren zijn vaak minder digitaal vaardig dan we denken", vertelt Jasper Stamm. "Omgaan met sociale media is echt iets heel anders dan een webformulier van de overheid invullen en huurtoeslag aanvragen."

Moeilijke taal
Het informatiepunt is niet nieuw voor de Bibliotheek. Jasper Stamm: "We zijn vorig jaar gestart met drie locaties en hebben gemerkt dat we voorzien in een grote behoefte. Vandaar dat we dit jaar hebben uitgebreid". Op de vraag wat de ervaringen tot nu toe zijn, antwoordt Stamm dat op websites van overheidsinstanties nog steeds te moeilijke taal wordt gebruikt. "Veel mensen begrijpen die niet, en komen naar het Informatiepunt Digitale Overheid voor hulp. Het is vaak niet duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Ook is de informatie vaak niet makkelijk te vinden. Het zou helpen als de websites beter afgestemd werden op de eindgebruiker."

Digitale Inclusie
Het Informatiepunt Digitale Overheid wordt gefinancierd vanuit de subsidie Digitale inclusie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijke Betrekkingen (BZK) en uitgevoerd door de Koninklijke Bibliotheek (KB). De Bibliotheek AanZet bepaalt zelf de locaties, openingstijden en de bemensing. Kijk voor meer informatie en openingstijden op de website.

Lees ook

Zorginstelling wil zorg voor cliënt stopzetten vanwege 'grensoverschrijdend gedrag'

De Protestantse Zorggroep Crabbehoff (PZC) wil een 20-jarige cliënt weghebben, omdat zijn moeder zic...

Bijeenkomst over verslaafdenopvang: 'Ik denk dat de boodschap wel aangekomen is'

Tientallen mensen zijn donderdagavond afgekomen op een debat over de verslaafdenopvang aan het Kromh...

Alblasserdammers mogen meepraten over nieuwe bouwlocaties

Het college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam heeft onlangs de geheimhouding van versc...

Zwaargewonde (33) bij frontale botsing tussen twee auto’s

Twee auto’s zijn donderdagmiddag rond 16.30 uur frontaal tegen elkaar gebotst op de Munnikensteeg in...

Steeds meer molenaars, Dordrecht centrum van Zuid-Hollandse molenaarsopleidingen

Dames met een voorliefde voor techniek, achttienjarige molenaarszonen uit de Alblasserwaard en pensi...

Opvang asielzoekers in De Meent doorgeschoven naar 2026

De gemeente Papendrecht wil het opvangen van asielzoekers in winkelcentrum De Meent uitstellen naar...