Stichtingsvoorzitter Theo Oostenrijk: “We schrokken toen we van het probleem hoorden. Én toen we de geluidsopname hoorden. Hier speelt een echt probleem! Draaien is, buiten het geluid, levensgevaarlijk vanwege de wrijvingswarmte en dus brandgevaar.” Binnenkort worden de wieken losgekoppeld van de defecte as, zodat de wieken in ieder geval weer kunnen draaien, zoals ze dat al ruim vier eeuwen hebben gedaan.
Ooit was de noordkant van het Eiland van Dordrecht bezaaid met molens, meer dan honderd stonden er. Nu is er dus maar één van over. De Kyck over den Dyck is volgens de overlevering al in 1612 gebouwd, in de vier eeuwen daarna heeft de maalmolen zijn broers en zussen om zich heen opgebouwd en afgebroken zien worden.
In vierhonderd jaar heeft een molen veel onderhoud nodig, en hoe ouder de molen, hoe vaker dat noodzakelijk is. Hoewel het deel van de molen dat nu kapot is twintig jaar geleden nog vervangen is, moet dat nu dus alweer. Dat is niet vreemd, op het kleine stukje metaal waar het allemaal om draait staat permanent een druk van meer dan 1500 kilo. Als de wieken draaien levert dat wrijving op, wat uiteindelijk zorgt voor slijtage.
Vervelender is het feit dat het vervangen van het stukje metaal een hels karwei is, waar specialistisch materiaal voor nodig is. Daarvoor heeft stichting Kyck over den Dyck normaal gesproken een bouwpartner, maar die hebben nu bouwvakvakantie en moeten daarna eerst naar andere molens waar reparatie noodzakelijk is. Daardoor duurt het nog minimaal zes tot zeven weken duurt voordat de molen weer terug is op volledig productieniveau. Tot die tijd moet er gewerkt worden met een kleine, elektrisch aangedreven maalsteen die maar een fractie van de normale productie levert.
De molen blijft nog wel open voor bezoekers en ook donaties voor het herstel van de voegen aan de buitenkant van de molen worden nog aangenomen.
Bekijk hieronder de televisiereportage die RTV Dordrecht maakte.