De organisatie is deze keer in Sterrenburg, omdat verschillende organisaties - Trivire en Helpende handen - aan de bel trokken. Ze hebben namelijk veel klanten die verschillende zaken in de communicatie niet goed begrijpen. "Toch geven de mensen vandaag aan dat ze onze brieven wél begrijpen", vertelt Maaike de Ruiter van Trivire. "Maar ze vertellen ons wel vaak weten dat ze niet snappen hoe de woonruimte verdeelsysteem werkt."
Ondanks dat de reacties voorzichtig positief zijn, is De Ruiter wel duidelijk over haar doel om bij de campagne aanwezig te zijn: "Bij Trivire vinden we het belangrijk dat de post die we versturen, maar ook de gesprekken die we hebben, dat onze bewoners dat begrijpen. Daarom willen er we er ook graag actief wat mee doen om het begrijpelijker te maken."
Ook professionals moeten aan de slag
Vorig jaar werd de actie 'Meldpunt voor onbegrijpelijke zaken' ook al groot opgezet in Dordrecht. Veel meldingen die toen binnenkwamen, gingen over schriftelijke communicatie, denk aan: brieven, formulieren of websites. "Wat ons opviel is dat veel mensen ook moeite hebben met mondelinge communicatie, zoals telefoongesprekken, gesprekken aan de balie, of gesprekken met de dokters. Vanuit verschillende tips, zijn er actiekaarten gemaakt", vertelt Bas Tebbe, projectleider bij 'Huh? Wat bedoelt u?'. "Dat zijn eigenlijk een soort hulpmiddelen die de professionals kunnen gebruiken tijdens gesprekken met cliënten of klanten. Laat bijvoorbeeld aan mensen weten dat 'huh' zeggen heel normaal is. Iedereen begrijpt wel eens niet, ook de dokter of de koning."
De organisatie hoopt dat de mensen het vanzelf gaan overnemen om huh te zeggen, maar de organisatie ziet ook dat dat nog niet vaak gebeurt. Tebbe: "Mensen met laaggeletterdheid zullen niet snel uitspreken dat ze ergens tegenaan lopen. Om deze reden kijken we ook juist naar de professionals om bij hun juist een bewustzijn te creëren. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat iedereen alles begrijpt."
Een van de verhalen waarbij iemand tegen een onbegrijpelijke zaak aanliep, kwam bij een geïmmigreerde Australische vrouw vandaan. Haar kinderen moesten hier naar school, maar dat lukt niet door al bureaucratische hordes die ze moest doorlopen. Benieuwd naar dit verhaal? Bekijk het hier: (Let op, na de video gaat het verhaal verder)