'Het voelt alsof het goed gaat'
Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen dat de winkel goed draait, legt Floortje uit. "Het vóelt wel alsof het goed gaat. Het is alleen moeilijk meten, want ik heb die verhuizing tussendoor gehad. Dat betekent twee verbouwingen en twee openingen. Dus het is moeilijk om me nu al vast te pinnen op de cijfers."
"De winkel wordt leuk ontvangen", gaat ze verder. "Ik heb inmiddels een vast klantenbestand en ik kan doen wat ik het allerleukste vind. Ik hoop dat dat nog heel lang zo mag blijven.”
Waar veel winkels de afgelopen jaren juist de webshop met beide handen aangrepen, vaart de 24-jarige ondernemer een andere koers. Floortjes kleding is niet online te bestellen. “Klantencontact is zo belangrijk voor mij. Iemand vertelde me ooit: ‘om groot te zijn moet je soms klein blijven’. Ik geloof dat wel. Winkelen moet een ervaring zijn waar klanten voor terug willen komen. Ik hoop dat ze dat ook doen.”
Meer fysieke winkels
Op 1 januari 2024 telde Nederland ruim 83 duizend fysieke winkels. Daarmee wordt de dalende trend van de afgelopen jaren doorbroken, meldt het CBS. Ook in de regio Rijnmond nam het aantal winkels in het grootste gedeelte van de gemeenten toe. De grootste stijging van het aantal winkels was in de gemeenten Hoeksche Waard (7,9 procent) en Krimpenerwaard (7,6 procent). De hoeveelheid winkels daalde in Voorne Aan Zee (-0.3 procent), Ridderkerk (-1,1 procent), Papendrecht (-3,4 procent) en Hardinxveld-Giessendam (-2,0 procent). In Dordrecht steeg het aantal winkels met 0,7 procent.
Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond.