“Een babbeltruc kan via whatsapp, via fishing mails of via de telefoon. Criminelen doen zich dan voor als bijvoorbeeld de Rabobank”, vertelt Liesbeth Bakker medewerker bij de Rabobank. Alleen de Rabobank zal nooit vragen om die informatie, legt Bakker uit. “Wij bellen al helemaal nooit met de vraag of wij een pincode van een klant mogen hebben”, voegt zij eraan toe.
‘Oh, dat overkomt mij niet hoor’
Bij de koffiewagen van de politie krijgen bezoekers van de weekmarkten de tijd om met politieagenten in gesprek te gaan. Hier kunnen zij al hun vragen stellen. “Ik vind het wel goed dat ze dit doen. Ik vind het namelijk zo erg dat oudere mensen hierdoor getroffen worden. Die zijn zo gevoelig voor dat soort dingen”, vertelt een geïnteresseerde op de markt.
“De meeste mensen die wij spreken zeggen: ‘oh, dat overkomt mij niet hoor.’ Maar later blijkt toch dat deze mensen op het nippertje zijn ontkomen. Vaak hebben ze net op tijd bedacht dat wij het niet waren”, vertelt de Rabobank medewerker.
Melding maken
Het is daarom erg belangrijk volgens de politie en de Rabobank dat senioren en hun omgeving alert blijven. Mocht het toch misgaan dan roepen beide partijen op om melding te maken van het voorval. “Wij kunnen niet beloven dat het goedkomt, maar wij hebben wel een speciaal fraudeteam. Wij kunnen de zaak hoe dan ook in behandeling nemen en kijken of wij toch een oplossing kunnen vinden.”
De politie staat morgen, op donderdag 8 juni, nog op de weekmarkt van Zwijndrecht van 12.30 uur tot 14.30 uur.