Dordrecht, Netherlands

Rijdt de stadsbus straks nog bij failliet busbouwer Ebusco?

Een juridisch gevecht tussen busbouwer Ebusco en vervoerder Qbuzz kan zomaar grote gevolgen hebben voor de Dordtse stadsbusvloot. Nu al staat 1 op de 5 elektrische bussen stil door defecte accu’s en verschillende softwareproblemen komen weer terug. Buschauffeurs hebben er een hard hoofd in. “Ik weet niet of dit goed komt.”
Coen Theuwis | Redactie Streek 56 | 22 oktober 2024 20:00 | Aangepast op 22 oktober 2024 20:00
Het is er te koud, of het is te warm. Dan beslaan de voorruiten weer of remt een bus alleen nog maar schokkend. Of hij rijdt niet. Buschauffeurs hebben de afgelopen jaren verschillende keren aan de bel getrokken over problemen met de elektrische bussen van Ebusco. Een order voor tientallen exemplaren is mede door deze tekortkoming door vervoerder Qbuzz afgezegd.


Een rechtszaak tussen de de Brabantse busbouwer en de vervoerder legt het conflict verder bloot: leveringsproblemen door Ebusco tegenover een gebrek aan vertrouwen bij de vervoerder. Eind maart hadden 59 elektrische bussen al geleverd moeten worden en sommige bussen al maanden daarvoor. Maar Qbuzz heeft ze nog steeds niet gekregen.

De vervoerder heeft daarom beslag laten leggen op rekeningen van de fabrikant. Ebusco staat er financieel niet goed voor en donderdag moet blijken of aandeelhouders er nog toekomst inzien; dan wordt gesproken over het mogelijk verkopen van extra aandelen om gaten te dichten. Anders dreigt een faillissement.

Gevolgen Dordrecht
Welke gevolgen zou dit hebben voor ‘onze’ bussen? Van de 37 stadsbussen in Dordrecht rijden er nu al zeven niet. Ook spelen oude softwarefouten opnieuw op, laat een chauffeur en vakbondslid weten. Door de busproblemen rijden er nu dagelijks vier tot vijf dieselaangedreven stadbussen van nabijgelegen busremises om defecte elektrische te vervangen.

“Wie gaat sofwareproblemen oplossen, als het bedrijf straks niet meer bestaat?”, aldus een chauffeur. Noodbussen zijn er ook niet in overvloed en als er dan toch reguliere bussen moeten worden ingezet, druist dat in tegen afspraken met de provincie. Uiterlijk 2030 moeten alle dieselbussen in de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem vervangen zijn door nulemissie-exemplaren.

Busmaatschappij Qbuzz wil zolang de zaak onder de rechter is niet reageren.

Lees meer over:

openbaar vervoer|Ebusco|Qbuzz|

Meest gelezen

Hoe deze flat ontsnapte aan een ramp: 'Je kon ruiken wat er aan de hand was'

Corrado Francke | Redactie Streek 56 | 18 okt 2024 13:00

Plannen voor Station Leerpark beginnen vorm te krijgen

Pascal Lenstra | 17 okt 2024 08:00

Lees ook

Landelijke OV-staking raakt ook Drechtsteden: 'Vervelend, maar wel terecht'

In heel Nederland heeft tussen 4.00 en 8.00 uur een groot deel van het openbaar vervoer platgelegen ...

Reizigers opgelet: openbaar vervoer staakt 11 september

Ga je met het openbaar vervoer, let woensdag dan extra op. Vakbonden CNV en FNV organiseren een stak...

Qbuzz viert jubileum met oranje bus en kroontjes

Normaal gesproken zijn ze groen, maar op 25 april en op Koningsdag kun je een speciale oranje stadsb...

Ook treinen en bussen Qbuzz staan zaterdagavond stil

Vervoersbedrijf Qbuzz sluit aan bij de actie van NS. Die kondigde begin deze week aan aanstaande zat...

Veerdienst naar Werkendam ligt er weken uit, museumdirecteur baalt

De veerdienst naar Werkendam ligt er naar verwachting weken uit. Blue Amigo denkt dat de kans klein ...

Losse kaartjes ‘overbodig’ en vanaf juni verleden tijd bij Qbuzz

Reizen met losse kaartjes is in bussen en treinen van Qbuzz vanaf 1 juni verleden tijd. Volgens de v...