In de dichte mist zie of hoor je het binnenvaartschip H2Barge2 nauwelijks. Het levert geen gevaar voor botsingen op want schepen varen op zicht, radar en andere apparatuur.
Schipper Jan wordt er helemaal 'zen' van. Geen trillingen en geen gebrul van draaiende dieselmotoren. Aan boord slaapt hij tegenwoordig ook als een doornroosje.
Varen zonder uitstoot
Het geruisloos varen is een prettige bijvangst, het doel is varen zonder vervuilende uitstoot. Daar slaagt het waterstofschip goed in. "We maken nul impact op het milieu terwijl we varen. Er is geen uitstoot van gassen, geen stikstof, geen CO2, geen roetdeeltjes en een stuk minder geluid", vertelt ingenieur Cas Kluiters van het Rotterdamse Future Proof Shipping.
Het schip vaart tussen de Maasvlakte, Alblasserdam en een distributiecentrum in België. In Alblasserdam worden niet alleen goederencontainers gelost en geladen. Er wordt ook 'getankt'. Al wordt er niet traditioneel gebunkerd. Waterstof komt in een container aan boord.
Hoe werkt een waterstofschip?
Varen op waterstof is niet ingewikkeld. Aan boord laat een apparaat waterstof reageren met zuurstof en dan ontstaat er stroom die de elektromotor aandrijft. Het vergt wel extra veiligheidsmaatregelen omdat waterstof een snel ontbrandbaar gas is. Dat gebeurt onder meer met dubbele wanden van buizen.
Schoon varen is nog een unicum in de binnenvaartwereld. Schepen gaan heel lang mee. Ombouwen of een nieuw schip bouwen kost veel geld. Dat is de voornaamste reden dat er nog maar twee van varen in de binnenvaart.
Waarom varen er nog maar twee waterstofschepen?
De H2Barge2 is een oud dieselschip dat is omgebouwd naar varen op waterstof. Future Proof Shipping heeft dat nu met twee schepen gedaan. Zij zijn ontwerper, eigenaar en reder. Een internationaal bekend sportmerk is hun klant die hun overzeese goederen schoon willen vervoeren. "Het sportmerk is een klant die bereid is de prijs daarvoor te betalen en gelooft in ons schip", vertelt de ingenieur van Future Proof Shipping.
Niet alleen het ombouwen is duur, ook de prijs van waterstof ligt hoger dan die van diesel. "Als die prijzen niet zo zouden verschillen, zie ik nog weinig obstakels", zegt Kluiters. De ombouw van de H2Barge2 heeft meer dan een miljoen euro gekost en de prijs van waterstof ligt ongeveer 20 procent hoger dan diesel.
Van chloorfabriek naar schone brandstof
De waterstof van de H2Barge2 is groene waterstof. Het is een restant van het chemische productieproces van chloor. Voorheen werd hier niets mee gedaan, nu wordt het ingezet als grondstof. Groene waterstof moet gemaakt worden met groene stroom of een restproduct zijn.
Schipper Jan zit al 40 jaar in de binnenvaart en pioniert graag met het waterstofschip. Hij kan eigenlijk maar één nadeel bedenken: "Op diesel kan je langer doorvaren." Dat is even een kwestie van plannen, vindt hij. Op iedere terminal kan hij een container waterstof wisselen.
Ingenieur Kluiters hoopt dat Jan in de toekomst gezelschap krijgt van meer schone schepen. "We zijn klaar voor de volgende stap, maar de overheid moet helpen om het haalbaar te maken. De techniek is er, nu de rest nog."
Dit verhaal verscheen eerder op de kanalen van mediapartner Rijnmond.