"We willen een gezonde openbare ruimte organiseren en dat betekent dat je afscheid neemt van dat soort uitingen", vindt SP-fractievoorzitter Raymond Hartmeijer. Zijn partij diende de voorstellen in samen met GroenLinks, CDA, ChristenUnie-SGP en de PvdA.
Trigger
Het voorstel kan ook op goedkeuring rekenen van verslavingsarts Wilco Sliedrecht van De Hoop in Dordrecht, waar hulp wordt geboden aan onder andere mensen met een gokverslaving. Want, zo beweert hij: wat voor de een een 'onschuldige' advertentie is in een bushokje, is voor een verslavingsgevoelig persoon dé trigger om te gaan gokken.
"Dit is één van de manieren om het probleemgedrag te laten minderen", zegt hij over de voorgestelde maatregel. Sliedrecht ziet sinds 2022, toen online gokken legaal werd, het aantal gokkers toenemen. "Met wat vertraging zie je dan ook meer mensen die in de problemen komen", merkt hij op.
Zes billboards
Vorig jaar bestond ongeveer zes procent van de reclame in bushokjes uit alcohol- en gokreclames, laat een woordvoerder van de gemeente Dordrecht weten. Dit jaar wordt het reclame-aanbod uitgebreid met zes billboards langs doorgaande wegen, waarop 'naar verwachting' ook reclames voor drank en (online) casino's te zien zullen zijn.
Via een vergunning zorgt een reclame-exploitant voor alle advertenties op bushokjes en billboards. Daarin wil de raad dus scherpere eisen stellen. Er is vanwege lopende contracten nog wel even geduld nodig, maar in 2027 is het goed mogelijk dat gok- en alcoholreclames niet meer te zien zijn in die advertenties.