Dat het station van Dordrecht een geschiedenis heeft, zal voor niemand als verrassing komen: met de opvallende rode bakstenen en de grote ramen heeft het station een oude, industriële uitstraling. Maar wist je ook dat het op 31 oktober 1872 geopende station het oudste staande station van onze regio is?
Volgens de Dordtse stadsgids Jaap Bouman ging de opening meer dan 150 jaar geleden gepaard met een groot feest en zelfs een fanfare. Toch was deze feestelijke opening wel iets te laat: "In november 1871 waren de laatste onderdelen klaar van de Moerdijkbrug en op 1 januari van 1872 reed de eerste trein al van Breda naar Dordt. Het station was dus al in gebruik, maar nog niet helemaal af."
Omdat er bij de bouw wat haast gemoeid was, lijkt het station misschien zelfs een beetje afgeraffeld: "Meestal hebben dit soort stations hele mooie overkappingen bij de perrons. Dordrecht had alleen een kleine overkapping bij perron één, waarschijnlijk als gevolg van het tijdsgebrek. De fraaie overkappingen die er nu zijn, komen uit de twintigste eeuw."
Dubbeldam of Zwolle?
Volgens verhalen zou het station meer op het gebied van de toenmalige gemeente Dubbeldam liggen dan op het gebied van Dordrecht. ‘Flauwekul’, volgens Jaap Bouman: "Al jaren ervoor was dit grondgebied bij Dordrecht gevoegd."
De geruchten dat het station van Dubbeldam was, zorgde er volgens Bouman wel voor dat er in duidelijke letters 'Station Dordrecht' op de gevel werd geplaatst bij de bouw. "Het is anders ook raar om die letters daar te zetten, want je weet toch wel dat je in Dordrecht bent wanneer je buiten het station staat."
Volgens Bouman zijn er nog meer verhalen over het station die niet waar zijn. "Ze zeggen dat het een exacte kopie is van station Zwolle. Dat lijkt me onzin wanneer je naar dat station kijkt. Het heeft een beetje dezelfde stijl en Zwolle was wel van dezelfde architect, maar verder is het flauwekul dat het een precieze kopie is."
Drie wachtkamers
Het station is volgens stadsgids Bouman ook unieker dan station Zwolle: "Het was het eerste station met een eerste klas wachtkamer, een tweede klas wachtkamer en zelfs een derde klas wachtkamer. In die tijd was het natuurlijk ondenkbaar dat de rijkelui bij het gewone volk moesten wachten. Het was voor die tijd sowieso een enorm station. Naast de wachtkamers was er een restaurant en zelfs een tweede verdieping met kantoren."
Dat het station zo groot is, lijkt ook de reden voor waarom het nog in gebruik is. "Een hoop van de andere oude stations in het land zijn gesloten omdat ze te klein werden. Het lag daarnaast op een goede plek, namelijk niet in de weg van vernieuwing in de stad." Het station dat al 150 jaar oud is, kan dus nog zo jaren mee!