Blokker, de iconische winkelketen voor huishoudelijke producten, is failliet verklaard. Hoewel de bijna vierhonderd winkels voorlopig open blijven, betekent dit een zware tijd voor de 3.500 medewerkers. “Dit is een enorme klap voor de mensen met een oranje Blokkerhart,” zegt Linda Vermeulen, bestuurder van FNV Winkelstraat. “Zij hebben zich jarenlang met hart en ziel ingezet en staan nu met lege handen.”
Ook de Dordtse oud-Blokkermedewerker Jeffrey Vermeulen baalt van het nieuws. Hij werkte ruim acht jaar bij Blokker, waarvan zes jaar in het filiaal aan het Van Eesterenplein in Dordrecht. “Dat was meer dan een winkel; het voelde als een sociaal buurthuis. Klanten kwamen niet alleen voor producten, maar ook voor een praatje. We deden er alles aan om de feestdagen speciaal te maken, van het inrichten van de winkel tot het creëren van een echt Sinterklaas- en kerstgevoel.”
Medewerkers de dupe
Blokker heeft jarenlang vertrouwen genoten van zijn medewerkers. “Veel van onze leden werken al twintig of dertig jaar bij Blokker,” vertelt Linda Vermeulen. “Het is ongelooflijk oneerlijk dat zij nu weer bij nul moeten beginnen, terwijl de eigenaren en oprichters financieel onaangetast blijven.” Jeffrey herkent dat gevoel. “Tijdens de reorganisatie in 2014 zag ik hoe vaste collega’s boventallig werden verklaard of moesten overstappen naar andere filialen. Ondanks de stress bleef ik met plezier werken, maar het waren pittige tijden.”
De Mirage Groep, waar naast de Blokker bijvoorbeeld ook de Intertoys onder valt, is vaker in opspraak gekomen vanwege de wijze waarop faillissementen worden afgehandeld. “We zien steeds weer dat kosten worden afgewenteld op medewerkers en de samenleving,” aldus Linda Vermeulen. “Denk aan de coronasteun en de loondoorbetalingen na de faillissementen van BCC en Big Bazar. Het patroon herhaalt zich nu opnieuw.”
Tijd voor verandering
De FNV pleit voor nieuwe wetgeving om winkelmedewerkers beter te beschermen. “Bij faillissementen moet er een wettelijk recht komen op een ontslagvergoeding,” zegt Linda Vermeulen. “Het is schrijnend dat rijke eigenaren overeind blijven, terwijl medewerkers alles verliezen. Dat is niet meer van deze tijd.”
In Dordrecht ziet Jeffrey het faillissement als een triest einde van een tijdperk. “Voor mij blijft Blokker altijd bijzonder. Ik heb er niet alleen waardevolle ervaring opgedaan, maar ook mijn vrouw ontmoet. Het voelt verdrietig dat het nu zo moet eindigen, voor zowel de medewerkers als de klanten die hier zoveel herinneringen hebben.”
Bredere problemen
De FNV benadrukt dat dit faillissement ook een symptoom is van bredere problemen in de retail. “De focus op meer consumptie tegen bodemprijzen gaat ten koste van mensen en het klimaat,” zegt Linda Vermeulen. “Het is tijd voor een eerlijk en menselijk winkelbeleid, waarin medewerkers een fatsoenlijk loon en perspectief krijgen. Ook het mkb moet ruimte krijgen om te groeien, zonder te worden weggedrukt door grote concerns.”
De toekomst van Blokker en zijn medewerkers blijft onzeker. Een curator onderzoekt of een doorstart mogelijk is, maar voorlopig staat het lot van de zeven Blokkerwinkels in onze regio en alle vestigingen daarbuiten op losse schroeven.
Bekijk hieronder de reportage over de Blokker: