De inspiratie deden de drie leerlingen op tijdens hun biologieles. “Toen we een filmpje erover zagen, wisten we meteen: dat gaan we namaken.” Sverre Dierikx, een van de leerlingen, vertelt dat ze de tweewieler snel in elkaar hebben gezet. Maar het leren fietsen op zo’n andersom-fiets gaat wat minder snel.
Het lijkt simpel: als je naar rechts stuurt, fiets je naar links en andersom. Ook wij waagden ons eraan. Dat wekte al snel enige frustratie op. "Iedereen denkt: dat doe ik wel even. Je wil het kunnen, want je hoort het te kunnen", zegt Sverre.
De ingenieur in het filmpje waarop de leerlingen hun exemplaar hebben gebaseerd, heeft er acht maanden over gedaan. De jongens iets korter. “Over een lange tijd verspreid zo’n anderhalf uur bij elkaar”, vertelt Sverre.
Hersenspinsels
De fiets hoort bij hun profielwerkstuk over neuroplasticiteit. Kort gezegd betekent dat: het vermogen van je brein om nieuwe verbindingen aan te kunnen leggen. "We fietsen met z'n allen zo vaak, dat die verbinding in je hersenen inmiddels werkt als een achtbaan”, legt Sverre uit. “Het gaat razendsnel. Maar juist omdat die verbinding zo vaak genomen is, is het lastiger om een nieuwe gewoonte aan te leren."
De hersenen schieten terug in de oude, vertrouwde weg. "Als je iets anders aanleert, is die verbinding eerst een bospad. Naarmate je het vaker doet, wordt dit pad steeds meer uitgebreid." Het is niet altijd vanzelfsprekend dat je overgaat van de ene gewoonte naar de andere. "Ik heb ook een moment gehad waarop ik niet meer kon fietsen op een gewone fiets, maar ook nog niet op deze fiets. Toen ben ik maar naar school gelopen", zegt Ivan, een andere leerling.
Complex
Neuroplasticiteit, momenteel doen veel wetenschappers daar onderzoek naar. Het brein blijft het meest complexe orgaan van het menselijk lichaam, over het functioneren is nog weinig bekend. Vroeger was de algemene gedachte dat je hersenen niet meer kunnen veranderen naarmate je een volwassen leeftijd bereikt. Nu blijkt dat zelfs mensen van 50-plus nieuwe verbindingen kunnen leggen.
Zondag leveren de jongens hun profielwerkstuk in. Sverre wil hierna nog meer te weten komen over neuroplasticiteit, want er is nog genoeg te onderzoeken. "Het blijft een belangrijk onderwerp", besluit hij.