In zijn zonnige tuin pakt de markante kunstenaar een stoeltje erbij. Hij zet zijn houtbrandapparaat even uit en pakt meteen zijn telefoon erbij om zijn nieuwe project te laten zien. Het was erop of eronder voor Coenen. “Ik heb de hele periode voor niks moeten werken, dat was wel even doorzetten", verzucht hij. Het budget van een miljoen dollar, wat gepaard is met de opdracht in Taipei, geeft hem weer wat ademruimte.
Coenen werd naar voren gebracht door bevriend kunstenaar Florentijn Hofman, bekend van de grote drijvende badeenden in de haven van Hong Kong. Samen met een organisator van het initiatief liep hij door de markthal, waar Coenen tien jaar geleden het plafond verrijkte met zijn digitale kunst. De interesse in deze kunstvorm ontstond al tijdens zijn studie aan de kunstacademie in Groningen. “Alles was toen nog verzuild, je mocht je alleen maar focussen op één ding, bijvoorbeeld schilderen. Daarom ging ik ‘s avonds op eigen houtje naar computerles", zegt de kunstenaar.
Bedreiging of hulpmiddel
De kunstenaar maakte het ontwerp van de draak met kunstmatige intelligentie, oftewel AI. Hierbij resulteren tekstuele prompts in een soort 3D-model, waar Coenen zelf nog aan sleutelt. Het gebruik van kunstmatige intelligentie bij kunst is al langere tijd een punt van discussie, mede door het vraagstuk over auteursrechten. Sommige kunstenaars verzetten zich er sterk tegen, anderen zien het als een middel om je creatief te uiten. Coenen behoort tot de laatste categorie. "Het is een tool. De bedreiging is niet AI zélf, maar mensen die het gebruiken als jij dat zelf niet doet. Je moet mee op de golven van ontwikkeling, anders blijf je als een kiezelsteen op het strand liggen."
Participatiekunst
Dit project doet Coenen niet alleen, maar in samenwerking met zijn team en het publiek. Bij verschillende projecten maakt hij gebruik van ‘participerende kunst’ waarbij mensen meedenken en -werken. Zo ook bij dit internationale project. “Het is geweldig als je kan samenwerken met allemaal jonge Taiwanese breinen die de laatste veranderingen aan de draak kunnen leggen”, zegt Coenen. Uiteindelijk werkt een Taiwanese porseleinmaker het ontwerp uit in fysieke vorm, maar daar hebben de makers nog wel even de tijd voor.