Het is er te koud, of het is te warm. Dan beslaan de voorruiten weer of remt een bus alleen nog maar schokkend. Of hij rijdt niet. Buschauffeurs hebben de afgelopen jaren verschillende keren aan de bel getrokken over problemen met de elektrische bussen van Ebusco. Een order voor tientallen exemplaren is mede door deze tekortkoming door vervoerder Qbuzz afgezegd.
Een
rechtszaak tussen de de Brabantse busbouwer en de vervoerder legt het conflict verder bloot: leveringsproblemen door Ebusco tegenover een gebrek aan vertrouwen bij de vervoerder. Eind maart hadden 59 elektrische bussen al geleverd moeten worden en sommige bussen al maanden daarvoor. Maar Qbuzz heeft ze nog steeds niet gekregen.
De vervoerder heeft daarom beslag laten leggen op rekeningen van de fabrikant. Ebusco staat er financieel niet goed voor en donderdag moet blijken of aandeelhouders er nog toekomst inzien; dan wordt gesproken over het mogelijk verkopen van extra aandelen om gaten te dichten. Anders dreigt een faillissement.
Gevolgen Dordrecht
Welke gevolgen zou dit hebben voor ‘onze’ bussen? Van de 37 stadsbussen in Dordrecht rijden er nu al zeven niet. Ook spelen oude softwarefouten opnieuw op, laat een chauffeur en vakbondslid weten. Door de busproblemen rijden er nu dagelijks vier tot vijf dieselaangedreven stadbussen van nabijgelegen busremises om defecte elektrische te vervangen.
“Wie gaat sofwareproblemen oplossen, als het bedrijf straks niet meer bestaat?”, aldus een chauffeur. Noodbussen zijn er ook niet in overvloed en als er dan toch reguliere bussen moeten worden ingezet, druist dat in tegen afspraken met de provincie. Uiterlijk 2030 moeten alle dieselbussen in de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem vervangen zijn door nulemissie-exemplaren.
Busmaatschappij Qbuzz wil zolang de zaak onder de rechter is niet reageren.