“Een strafblad? Ik ben er niet trots op dat ik na 43 jaar op de vrachtwagen zoiets als cadeautje meekrijg”, zegt Jan Slotboom. Hij zit aan tafel in zijn woonkamer in Dordrecht. Het kersverse vonnis van het gerechtshof ligt voor hem. Slotboom en zijn vrouw zijn net thuis van hun bezoek aan het Paleis van Justitie in Den Haag.
“Het voelt dubbel”, zegt Slotboom. “Dat strafblad blijf ik altijd houden. Ik weet niet of dat me ooit nog dwars gaat zitten in mijn leven. Aan de andere kant is deze straf lager dan de oorspronkelijke straf. Ze voelen wel met me mee. Toch is er nog altijd geen oplossing voor de chauffeurs in ons land.”
De Dordtse beroepschauffeur is inmiddels een paar weken met pensioen. De laatste maanden van zijn loopbaan stonden in het teken van zijn strijd voor meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Tijdens zijn twee rechtszaken zaten er tientallen collega-chauffeurs op de tribune. Een crowdfunding voor juridische bijstand leverde bijna 9 duizend euro op.
Gevaarlijk
Zijn probleem is herkenbaar voor iedere vrachtwagenchauffeur. “Je hoort vaak zeggen dat er 4 duizend plaatsen tekort zijn, maar dat zijn er inmiddels misschien al 5 duizend”, zegt de echtgenote van Slotboom.
Het is op de weg dagelijks vechten voor een plek en er wordt vaak illegaal geparkeerd, omdat alles vol is. Dat zorgt soms voor lange rijen geparkeerde vrachtwagens op de vluchtstrook. Dat is gevaarlijk voor alle weggebruikers.
Slotboom krijgt in maart 2023 een boete van 500 euro voor foutparkeren in de Rotterdamse Waalhaven. ’s Avonds zet hij zijn vrachtwagen op een industrieterrein waar hij eigenlijk niet mag staan. Hij heeft die dag een lading zoutzuur gelost bij Shell Pernis.
De tankcombinatie is nog niet schoongemaakt en dan mag je volgens de regels niet overal parkeren. Maar na een eindeloze dag wachten en rijden is hij doodmoe. Een parkeerplek voor wagens met gevaarlijke stoffen is niet te vinden, alles is vol.
Terugrijden naar Dordrecht wil Slotboom die avond niet. "De snelweg is dodelijk met een vrachtwagen. Met een gewone auto had ik het wel gedaan", zei de chauffeur twee weken geleden tijdens het hoger beroep.
Hij is bang dat hij een ongeluk veroorzaakt. Eerst zet de Rotterdamse rechter de boete van 500 euro om naar een voorwaardelijke boete. In hoger beroep wordt dat bedrag dinsdag door het gerechtshof gehalveerd tot 250 euro voorwaardelijk. Slotboom moet dus pas betalen als hij nog een keer de fout ingaat.
Daarmee komt het juridisch avontuur van de chauffeur ten einde. “Ik ben blij dat het afgelopen is, er staat een streep onder. Ik had natuurlijk veel liever vrijspraak gehad, maar zo is het ook goed. Er waren twee vertegenwoordigers van de FNV bij de uitspraak. Zij lieten me weten dat de strijd nog niet is gestreden, ze gaan door.”