“In het weekend is het druk en zeker bij de statiegeldautomaat met alle blikjes duurt het tegenwoordig gewoon langer. Als de rij echt te lang is dan neem ik ze gewoon weer mee naar huis”, aldus een klant bij PLUS Valkzicht.
We spreken maandagochtend met de bedrijfsleiders van twee PLUS supermarkten in Dordrecht. Het is rustig en er lijken weinig problemen met de statiegeldautomaten. Toch is dat weleens anders gedurende de week, volgens Joost van den Boogaard van PLUS Valkzicht. “Op drukke momenten zoals zaterdagmiddag staan hier gerust vier tot vijf mensen te wachten totdat ze bij het apparaat kunnen.”
Verder geeft Joost aan dat klanten soms met volle zakken aankomen, waarbij er meerdere blikjes achterblijven die niet worden geaccepteerd door de automaat. De plek rondom de automaat wordt er smerig van en dus wordt de automaat nu twee keer per dag schoongemaakt in plaats van twee keer per week. In totaal worden er ongeveer 50% meer ‘items’ ingeleverd door klanten bij PLUS Valkzicht sinds de invoer van statiegeld op blik op 1 april dit jaar.
Ook Marc Waaijers, bedrijfsleider bij PLUS ’t Lam in Dubbeldam, herkent de problemen met de huidige automaten. We nemen een kijkje aan de achterkant van de automaat en hij legt uit dat vooral blikjes de boosdoener zijn. “Op het moment dat blikjes achterstevoren door het apparaat gaan loopt het vocht op de band die dan plakkerig wordt, waardoor die op den duur stil komt te staan.”
Toch lijkt de noodzaak voor statiegeld op blik daar. Per jaar komen er zo’n 2,5 miljard blikjes op de markt in Nederland. Van dat aantal komen er 150 miljoen blikjes in het milieu terecht. Experts verwachten dat dit aantal met 120 miljoen blikjes zal worden teruggebracht door de invoer van statiegeld.
Marc Waaijers geeft aan dat supermarkten op dit moment aan het kijken zijn naar een oplossing voor het probleem. Zelf doen ze mee met een pilot vanuit PLUS en is er een nieuwe automaat besteld die speciaal gemaakt is voor de blikjes en kleine flesjes. De automaat maakt zelf de blikjes klein en het moet zorgen voor een betere doorstroom.
Toch kan de klant in de tussentijd ook zijn steentje bijdragen volgens Marc. “Het meest ideale zou zijn dat mensen eerst even thuis de blikjes leegmaken en omspoelen onder de kraan. Vervolgens kunnen ze de blikjes hier dan met de opening naar hun toe en met de EAN code omhoog in de automaat stoppen.”
Bekijk hier de reportage: