Dordrecht, Netherlands

Centrumring Ridderkerk blijft tweerichtingsverkeer

Het is rond: de Centrumring in Ridderkerk wordt definitief tweerichtingsverkeer. Dit is onder grote publieke belangstelling besloten in de Ridderkerkse raadsvergadering van afgelopen maand
Redactie Streek 56 | Eric Harreman | 18 juni 2024 12:04 | Aangepast op 18 juni 2024 12:04
Om tot dit besluit te komen, moest eerst een amendement van de VVD worden aangenomen. Daarin werd geopperd om het voorstel van tweerichtingsverkeer verder uit te werken, maar in zijn geheel als dertig kilometer-weg. 

Veiligheid voorop
“De centrumring is dringend aan vernieuwing toe. We willen een vrij liggend fietspad en de ring moet veilig zijn voor iedereen´´, zo klonk het vanuit de raad. Daar waren alle partijen het erover eens. Maar of auto’s één of twee kanten op mogen rijden, en de hoeveelheid groen rondom de weg, was nog voer voor discussie. 

De lokale fracties van GroenLinks en de ChristenUnie zagen de veiligste oplossing in een eenrichtingsweg met overzichtelijke zebrapaden en meer groen. Overige partijen vonden dat die visie ook met tweerichtingsverkeer gerealiseerd kan worden. Zij waarschuwden juist voor meer verkeer op de Frans Halsstraat, omdat er in de plannen van GroenLinks en de ChristenUnie daar dan wel tweerichtingsverkeer blijft. 

Ondernemers
Wat voor veel partijen ook meespeelt is het belang van de ondernemers. Zij vrezen voor minder winkeliers omdat de meeste centrumbezoekers niet in de buurt wonen en dit met de auto doen. Voor hen is het belangrijk om het centrum goed bereikbaar te houden. 

Het fietspad, zoals dat nu ingetekend staat, maakt onderdeel uit van de Metropolitane Fietsroute Dordrecht-Rotterdam. Of dit zo in te passen is, moet nog nader onderzocht worden. Wel gaat de voorkeur van alle fracties uit naar een vrij liggend fietspad met twee rijrichtingen. 

Besluit
Het college had de voorkeur uitgesproken voor de eenrichtingsvariant. “Aan beide varianten kleven voor- en nadelen. Bij de eenrichtingsvariant worden minder bomen gekapt en komen er minder auto’s door de Sint Jorisstraat”, gaf wethouder Kees van der Duijn Schouten aan. 

“We willen best nog een keer kijken hoe we de Metropolitane Fietsroute in Ridderkerk het beste kunnen laten landen. In een extra onderzoek wordt ook de verkeersveiligheid meegenomen.” Maar ondanks de voorkeur van het college is het amendement met de keuze voor tweerichtingsverkeer met een meerderheid van de stemmen aangenomen.

Meest gelezen

Na 51 jaar einde verhaal voor Kees' bloemenzaak: 'Het was een geweldig avontuur'

Redactie Streek 56 | Tristan Kans | 24 dec 2024 17:30

Explosie bij huis in Brikstraat, dat vorig jaar ook al doelwit was

Redactie RTV Dordrecht | Rijnmond | 23 dec 2024 07:59

Lees ook

Vrijwilligers prikken in één jaar 25 kuub zwerfafval bij elkaar

Buurtpreventie Bolnes heeft een jaar lang gemeten hoeveel zwerfafval vrijwilligers van de straten ha...

Jeugdpopkoor Zinge! uit Hendrik-Ido-Ambacht in finale televisieprogramma Zing!

Jeugdpopkoor Zinge! uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft een zeer succesvol debuut in het populaire EO-tele...

Dode bij ongeluk op snelweg, Rijkswaterstaat adviseert reis uit te stellen

Een ongeluk op de A16 ter hoogte van knooppunt Ridderkerk heeft aan één automobilist het leven gekos...

Eerste Jos Wesdijk Fotografieprijs uitgereikt in Ridderkerk

De eerste Jos Wesdijk Fotografieprijs is gewonnen door Peter Lindhout. Maandagavond werd de prijs ui...

Kringloopwinkel het Snuffelpand viert 30-jarig jubileum

Begin december is het 30 jaar geleden dat het Snuffelpand werd opgericht door de Werkgroep Vrouwen v...

Dordrecht zoekt nieuwe burgemeester: volg het proces in onze nieuwe serie ‘Jasmijn wil burgemeester worden’

Wie wordt de nieuwe burgemeester van Dordrecht? Na het vertrek van Wouter Kolff is de post vrij en k...