Nadat de vrouw uit Ridderkerk de politie had gebeld hadden agenten op verschillende plekken positie ingenomen en wachtten ze totdat de nepagent zijn buit kwam ophalen. Zover kwam het niet.
Toen de jongen had aangebeld en naar binnen wilde gaan, werd hij gegrepen. Hij probeerde nog weg te komen, maar werd in de boeien geslagen. Het bleek om een jongen van 15 uit Schiedam te gaan. De jongen is vrijgelaten, maar moet nog voor de jeugdrechter verschijnen.
Schaamte
Potentiële slachtoffers van babbeltrucs werden voorheen vaak gebeld door hun zogenaamde bank. Tijdens het telefoontje kregen ze te horen dat er iets mis was met hun bankrekening. Vervolgens kwam een 'bankmedewerker' het pasje ophalen in een enveloppe waarop de pincode stond opgeschreven. Slachtoffers waren vervolgens grote bedragen kwijt.
Hoeveel babbeltrucs er het afgelopen jaar op de nieuwe manier zijn voorgevallen is lastig na te gaan, ook omdat mensen niet altijd melding doen van het incident. Sommige slachtoffers schamen zich, vertelt wijkagent Edwin Kolsteren uit Vlaardingen. "Maar meldt het wel, dan kunnen we er iets tegen doen."
Nepagenten
De nieuwe trend is de inzet van nepagenten. Hierbij worden mensen gebeld met de mededeling dat er in de buurt inbrekers actief zijn. De fraudeurs laten slachtoffers bijvoorbeeld geloven dat er een inbreker rondloopt, vertelt de wijkagent. "Criminelen die achter dat telefoontje zitten halen vervolgens grote geldbedragen op, of waardevolle sieraden om het zogenaamd veilig te stellen." In werkelijkheid zien ze hun eigendom niet meer terug.
Op 10 juli waren er in Vlaardingen elf meldingen van nepagenten gedaan, daarvan was een poging gelukt. "Dat slachtoffer was daarna 7 duizend euro armer. Heel naar", vertelt Kosteren. Bij de tien andere potentiële slachtoffers kwamen de criminelen niet opdagen. "Wij denken dat ze meerdere mensen bellen en dan de meest kansrijke bewoner eruit pikken. Er zijn ook ouderen die een kritische vraag stellen, daarna wordt er gewoon opgehangen."