"Een prachtige regio, een krachtige regio, een van de meest innovatieve van Nederland", trapt burgemeester Peter van der Velden van Dordrecht ronkend af in het gebouw van de Tweede Kamer. Hij praat namens Smart Delta Drechtsteden, zoals de verenigde Drechtsteden zich noemen.
"Fantastische verbindingen met de grootste havens van Europa. Spoor, weg en water, veel ruimte voor woningbouw. Toch hebben wij zorgen."
Hij heeft het over Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Gorinchem doet vandaag in Den Haag ook mee. Er wonen samen meer dan 300.000 mensen.
De zorgen van Van der Velden zitten onder andere in het gebrek aan woningen, bomvolle longafdelingen in ziekenhuizen en een gemiddeld inkomen dat 800 euro lager ligt dan in de rest van Nederland. "Die welvaart hoort ons allemaal toe. Net als de bouw van woningen. Doe je dat niet, dan gaan mensen wegtrekken", zegt Van der Velden. Zo wordt er deze middag gevraagd om extra geld uit Den Haag om 7000 woningen te kunnen bouwen langs de spoorlijnen tussen Dordrecht en Gorinchem en Dordrecht en Rotterdam.
Met een beetje jaloezie kijken de zeven Drechtsteden en Gorinchem naar Brainport Eindhoven dat nationaal vaak als succesnummer wordt genoemd. Rondom chipmaker en grootmacht ASML is met overheidssteun een grote technologische industriezone gebouwd. Dat willen ze van Dordt tot Gorinchem ook wel, maar dan met de maritieme industrie als centrum.
Fietspaden
"We lopen hartstikke vol", slaakt wethouder Rik van der Linden van Dordrecht op zijn beurt een noodkreet. "Files worden langer, we staan in de top-10 van het verkeerde lijstje."
Hij wil graag een soort metro tussen Dordrecht en Rotterdam met een continue dienstregeling. "Die is er altijd. We vragen niet om extra middelen, maar wel om tempo."