De aanleiding voor het onderzoek ligt in 2022, toen veel deelnemers van de fietsvierdaagse van Rond Uit Dordrecht aangaven dat ze niet over de Moerdijkbrug durfden te fietsen.
Om een compleet beeld te krijgen van de situatie in de streek, besloot de Fietersbond om in totaal veertien bruggen tegen het licht te houden. Deze werden getoetst op een viertal punten: hinder van andere weggebruikers, kwaliteit van het wegdek, verlichting, afscheiding van autodeel en hellingen.
Brug over de Noord en Moerdijkbrug
Uit de resultaten blijkt dat de Brug over de Noord tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht met een totale beoordeling van 5.08 het slechtst uit het onderzoek komt. Het oordeel was niet mals: de breedte is volstrekt onvoldoende voor alleen al een fietspad, de leuning aan de waterkant en autorijbaan is op onvoldoende hoogte en de afscheiding van de autorijstroken is onvoldoende, vanwege de windvlagen.
Diezelfde klachten komen ook terug bij de Moerdijkbrug, die na de Brug over de Noord de slechtste score heeft (5.77). Maar, naast de windvlagen van de voorbijrijdende auto’s zorgt ook het felle tegenlicht voor problemen bij de fietsers.
Prins Clausbrug en fietsbrug Amstelwijck
Als we naar de meest positieve beoordelingen kijken, dan springt Dordrecht er met twee bruggen uit: Prins Clausbrug en fietsbrug Amstelwijck. Eerstgenoemde scoort op twee van de vier toetspunten (kwaliteit van het wegdek en verlichting) het allerbeste, terwijl fietsbrug Amstelwijck uitblinkt in het in toom houden van de hinder die fietsers evaren van andere weggebruikers.
Maar er valt genoeg te verbeteren, zo oordeelt de Fietersbond. Op basis van het onderzoek doet organisatie de volgende aanbevelingen: verbreed de fietspaden dusdanig dat de voetgangers er makkelijker kunnen lopen, verhoog en verdicht de relingen zodat ze aan de richtlijnen voldoen, zorg voor meer afscherming aan de waterkant van de brug zodat vuil wordt tegengehouden en de mogelijkheid om tussen de spijlen door te vallen onmogelijk wordt en zorg voor meer afscherming van licht en wind bij bruggen met tweezijdige fietspaden kennen.