Ondanks dat het A15-traject tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Sliedrecht de afgelopen jaren steevast een plek inneemt in de 'file top 10', werd het plan voor een verbreding van de snelweg vorig jaar op de lange baan geschoven. Daarom moet er volgens de wethouder een alternatief komen. “Die verdubbeling van het spoor is nodig om de MerwedeLingelijn een concurrent te laten zijn van de A15.”
Vervoerder Qbuzz laat nu ieder halfuur treinen rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen. De treinen op de MerwedeLingelijn passeren stations in de plaatsen Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Arkel en Beesd. Alleen op het traject Dordrecht - Gorinchem kunnen reizigers elke kwartier de trein pakken. Een verdubbeling van het spoor zou bovendien goed zijn voor de doorstroming en kan vertraging voorkomen, volgens de wethouder. “We verwachten dat er hierdoor minder verstoringen op dit traject zullen zijn, ook willen we dat de frequentie omhooggaat. Je zou eigenlijk willen dat je niet meer op de klok hoeft te kijken of je je trein gaat halen.”
Spek voert de lobby voor een verdubbeling van het spoor samen met Joop van Montfoort, wethouder van Vijfherenlanden. Naast de verdubbeling van het spoor, willen de wethouders ook meer parkeerruimte op de stations om overstap van auto naar trein beter te faciliteren. Ook betere fietsroutes naar de stations moeten de drempel om eens de trein te pakken verlagen.
Bij een verdubbeling van het spoor tussen Dordrecht en Gorinchem hoeft het volgens Spek niet te blijven. “We hebben ook contacten met collega’s aan de andere kant van Gorinchem die andere updates willen doorvoeren aan de MerwedeLingelijn, zoals de nieuwe treinstations Gorinchem-Noord en Leerdam.”
Kans van slagen
De plannen van Spek lijken een flinke vooruitgang op het eerste oog, toch blijf de wethouder realistisch. “Op korte termijn is dit natuurlijk niet te realiseren, maar we willen dit wél op de agenda’s krijgen van de bestuurslagen. De worsteling is nu dat de problemen op de A15 en de MerwedeLingelijn los worden gezien, terwijl wij juist naar die samenhang willen kijken en daarvoor een platform zoeken.”
Hoeveel het exact gaat kosten, weet de wethouder nog niet. Stijging van de bouwkosten speelt hierbij onder andere een grote rol, toch schat Spek in dat de kosten aanzienlijk lager uitvallen dan een verbreding van de snelweg. “Wij schatten de kosten op één derde van de kosten van de verbreding van de A15.”