Dordrecht, Netherlands

'Huidige plannen Maasterras onhaalbaar', aldus onafhankelijk adviseur

Een artist impression van het Maasterras. De aanrit naar de brug zal er niet zo uit komen te zien. Gemeente Dordrecht
Een deel van de plannen voor de bouw van het Maasterras blijkt niet haalbaar. Dat blijkt uit onderzoek van een onafhankelijk adviseur. Dinsdagavond bracht hij rapport uit aan de gemeenteraad.
Trevyn van Houwelingen | 13 februari 2025 16:00 | Aangepast op 13 februari 2025 16:00
Tien maanden lang heeft onafhankelijk adviseur Bas Kurvers onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de huidige plannen voor de eerste fase van de bouw van het Maasterras. Daarbij gaat het om het gebied tussen de Weeskinderendijk Beneden en het spoortraject ten noorden van de wijk. Dinsdag bracht hij rapport uit aan een aantal gemeenteraadsleden. De conclusie: de uitvoer van het huidige plan is volgens de adviseur niet haalbaar.

De problemen bevinden zich vooral bij de plannen voor de aanrit van de autobrug over de Oude Maas en hoe om te gaan met de verschillende sporen en het rangeerterrein dat naast het parkeerterrein aan de Weeskinderendijk ligt. In de huidige plannen moet daar een park komen te liggen, maar spoorbeheerder ProRail is nog niet overtuigd.
Onafhankelijk adviseur Bas Kurvers bespreekt zijn bevindingen met gemeenteraadsleden Gemeente Dordrecht
Autobrug
Uit gesprekken met betrokken instanties en de wethouder van buurgemeente Zwijndrecht blijkt dat een autoluwe brug over de Oude Maas, zoals die in de originele plannen van de gemeente Dordrecht gewenst was, op teveel weerstand zal stuiten. Het advies is daarom om niet de bestemming van de brug te veranderen maar de maxiumum snelheid en aanritten te veranderen.

In de geschetste scenario's worden de aanritten van de autobrug aan beide stadskanten 30 km/u, op de brug zelf blijft vanwege de wensen van Rijkswaterstaat nog een maximumsnelheid van 50 km/u staan. Aan de Dordrecht-kant van de brug zou de huidige aanrit, die in het verlengde van de Hugo de Grootlaan ligt, worden vervangen door een kortere variant.

Aanrit
Daarvoor werden twee opties aangedragen: een verkorte variant van de huidige aanrit die uitkomt op de Weeskinderendijk bij het terrein van Qbuzz en een variant met een scherpe bocht die over het rangeerterrein terugbuigt naar de Laan der Verenigde Naties. In beide varianten wordt het een driebaansweg, waarbij de middelste baan is gereserveerd voor busverkeer.
De twee overgebleven opties voor de nieuwe aanrit naar de autobrug uit: rapportage Bas Kurvers
Bij de keuze voor een nieuwe aanrit moet ook goed gecommuniceerd worden met Rijkswaterstaat. Zij zijn bezig met de opstart van een groot renovatieproject in onze regio, zo gaat ook de van Brienenoordbrug in Rotterdam binnenkort op de schop. In dat renovatieproject wordt ook de autobrug over de Oude Maas gerenoveerd, in de huidige planning zal dat duren van 2028 tot 2031. De bouw van een nieuwe aanrit in diezelfde periode zou er voor zorgen dat de brug niet langer dan nodig gesloten blijft voor verkeer.

De verkorte variant heeft voor veel van de betrokken partijen de voorkeur, er hoeft bij die optie geen extra grond aangekocht te worden, de spoorlijnen op het rangeerterrein hoeven niet te worden verplaatst en de variant is ook beter te bekostigen met subsidies vanuit het rijk. Wel levert deze optie 300 minder woningen op dan de versie met een bocht over het rangeerterrein. Het behouden van de huidige situatie met een lange aanrit is voor de gemeente niet gewenst, dat zou ten koste gaan van 500 te bouwen woningen in het gebied.

Spoorlijnen
Ook voor de wens om de treinsporen die er in het te ontwikkelen gebied liggen te verleggen kreeg de gemeente niet de antwoorden waar men vooraf wellicht op hoopte. Voor de vier bedrijven uit het zeehavengebied die gebruik maken van de stamlijn, het goederenspoor dat vanaf het zeehavengebied langs de Laan der Verenigde Naties naar de doorlopende spoorlijn voert, is het spoor van groot belang. Op dit moment rijden er daar drie goederentreinen per dag, in de toekomst kan dit oplopen tot zes. Goede alternatieven voor het verleggen van de lijn ontbreken in de huidige plannen voor het gebied.

Voor het rangeerterrein naast de Weeskinderendijk is ook geen mogelijkheid gevonden om grote aanpassingen te maken. Spoorbeheerder ProRail en de twee infrastructurele bedrijven in de Dordtse zeehaven maken momenteel gebruik van het terrein. ProRail voorziet hoge kosten bij het ombouwen van het gebied en heeft nog vragen over een mogelijke overkapping van het terrein. Die overkapping is nodig om het geplande dakpark bovenop het gebied te bouwen.

Met de gegeven adviezen zal de gemeenteraad de komende maanden opnieuw moeten gaan kijken naar de plannen. De verwachting is dat een aangepast bestemmingsplan nog voor het zomerreces in de gemeenteraad behandeld zal worden.

Meest gelezen

'Schokkend, onverwacht en teleurstellend', onbegrip over bezuinigingsvoorstel

Redactie Streek 56 | Tristan Kans | Roxane Kroon | 7 feb 2025 17:06

Lees ook

Vertraging in onderzoek naar misstanden Sociale Dienst

Resultaten van het onderzoek naar vermeende misstanden bij de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) late...

Gemeente zet wéér miljoenen opzij voor aanschaf panden Weeskinderendijk

Een spannende avond voor bewoners van de Weeskinderendijk-oost, deze dinsdag in het stadskantoor. Da...

Bewoners Weeskinderendijk vinden het 'absurd' dat ze nog altijd in onzekerheid zitten

Ze willen duidelijkheid over hun lot en ze willen meepraten. Bewoners van de Weeskinderendijk in Dor...

Enquête rondom PFAS-gebieden: bewoners willen meer duidelijkheid

Een vragenronde van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onder ongeveer 4300 omwonenden...

Faunaproject Weeskinderendijk van start: sloop komt steeds dichterbij

Voor vleermuizen en mussen wordt de Weeskinderendijk in Dordrecht onbewoonbaar gemaakt. Organisatie ...

PFAS in eieren van hobbykippen komt door het eten van regenwormen

Regenwormen lijken de oorzaak te zijn van de hoge concentraties PFAS in eieren van hobbykippen in he...