Zijn plan? Als er geen elektriciteit meer is om de waterbus nog bij te laden, zeker in de spits, wordt een oude stoomsleper van stal gehaald: de Pieter Boele. Een in 1893 gebouwde stoomsleper die door vrijwilligers wordt onderhouden. Momenteel ligt 'ie in de Wolwevershaven in Dordrecht.
Passagiers mee laten roeien
"De gekste dingen zijn voorbij gekomen", begint Johan. "Om het op zeilen te doen, om de mensen mee te laten roeien maar dat is niet echt een alternatief. Dus we zijn eigenlijk uitgekomen bij de lokale sleper die al enige tijd zijn nut heeft bewezen."
Concreet: als er geen stroom is om de waterbussen bij te laden, moet de Pieter Boele de waterbussen van Dordt naar Papendrecht en weer terug slepen.
'Er is bereidheid'
Wigger Oldengarm laat namens de Pieter Boele weten dat er 'bereidheid is' om in te vallen als het nodig is, maar zegt ook dat er beperkingen zijn. Zeker als het schip niet alleen de waterbussen moet slepen, maar er ook passagiers op de Pieter Boele zelf moeten. "Passagiers mogen eigenlijk alleen maar buiten zitten omdat we niet aan de eisen voor vluchtwegen voldoen. Ook zitten we natuurlijk met een opstookprocedure, die normaal twee dagen duurt. Dat gaat een aardige duit kosten", geeft hij aan.
Johan hoopt dat de Pieter Boele vanaf 1 april ingezet kan worden. Een datum die aangeeft dat zijn idee met een korreltje zout genomen kan worden. "Dat laat ik aan u", grapt Johan als hij geconfronteerd wordt met de niet geheel toevallige datum.
Heb jij een leuke 1 april-grap gehoord of ben je ergens ingetrapt, zoals in dit 'idee' van Johan? Laat het ons weten via sociale media of e-mail: redactie@rtvdordrecht.nl