Dordrecht, Netherlands

Zo veel treinen rijden er dagelijks over de Betuweroute

Rotterdam en het Ruhrgebied (D) zijn al bijna 20 jaar met elkaar verbonden via de Betuweroute. Deze grofweg 160 kilometer lange goederenspoorlijn loopt dwars door de Alblasserwaard. De route is van enorm belang voor de Nederlandse economie en dat merkt iedereen die er langs woont: "Overlast ervaar ik persoonlijk niet."
Redactie Streek 56 | Erik Versluis | 21 juni 2024 19:00 | Aangepast op 21 juni 2024 13:53
De Betuweroute wordt in de volksmond ook wel de Betuwelijn genoemd. Dit kan verwarring opleveren met de daadwerkelijke Betuwelijn: het veel oudere traject tussen Dordrecht en Elst. Aanvankelijk was het plan om de oude Betuwelijn in de Betuweroute op te nemen, maar dat is nooit doorgegaan.

Aantallen
Het aantal goederentreinen is in de laatste jaren redelijk stabiel geweest. In 2019 gaat het om 22.200, in 2020 om 22.300 en in 2021 om 22.850, in 2022 om 23.650 en in 2023 om 18.950 treinen die Sliedrecht en Hardinxveld passeerden. Opvallend is de afname op het tracé in onze regio vorig jaar. In de Betuwe werd namelijk nog wel het aantal van 22.450 aangetikt.

De voornaamste oorzaak is niet direct te vinden, maar het lijkt erop dat dit met name door het onderhoud aan het spoorwegennet komt. In Brabant en langs Gouda is namelijk wel een toename zichtbaar.

In het topjaar 2022 reden er 23.650 treinen over het traject. Dat zijn er afgerond 65 per dag en krap drie treinen per uur, en een trein per 22 minuten. Van de oorspronkelijke plannen, één trein per drie tot vijf minuten, is tot nu toe weinig terecht gekomen. De lijn is ook nog altijd niet rendabel, terwijl het de grootste uitgave ooit van een kabinet is geweest voor een infrastructuurproject met 4,7 miljard euro.

Grote plannen en protest
De Betuweroute is in gebruik genomen in 2007 en wordt sinds juli 2015 beheerd door ProRail. De doelstelling (voordat de bouw begon) was dat er om de 5 minuten een trein over de Betuweroute zou rijden, en er werd zelfs over om de 3 minuten gesproken. In de Alblasserwaard was met name onder de boeren geen enthousiasme voor dit initiatief te vinden, sterker ze waren sceptisch en tegenstander van het realiseren van deze spoorlijn.

Angst voor nadelige invloeden op de veeteelt en andere opvattingen als - onrust voor de koeien- werden alom gehoord. Protestborden als ‘Laat de Betuwelijn varen’, schoten als paddestoelen uit de grond. Tegen de zin van de boeren, maar ook van de dorpsbewoners van de Alblasserwaard in, kwam de spoorlijn er toch. Van de protesten van dertig jaar geleden is niet veel meer te merken. blijkt uit een rondgang langs verschillende bewoners en ondernemers in Hardinxveld-Giessendam.

Weerstand?
Zo laat Ita van Vliet, eigenaresse van een B&B aan de rand van het dorp weten dat zij eigenlijk geen overlast ervaart van de Betuwelijn. “Alleen als er wind staat hoor je nog wel eens wat van de langrazende treinen, maar overlast ervaar ik persoonlijk niet. En ook van mijn gasten hoor ik eigenlijk nooit iets over de lijn.”

Als Streekomroep56 wilden wij natuurlijk de huidige stand van zaken met onze eigen ogen bekijken en registreren. We hebben deze week op maandagavond in de Polder van Hardinxveld de proef op de som genomen en zijn een uur wezen kijken. Wat passeerde? Drie treinen in het uur: Een container-, erts- en een olietrein.

Meest gelezen

Wantijbrug tijdelijk afgesloten voor verkeer

Redactie Streek 56 | Loïsa de Wit | 3 sep 2024 14:59

Lees ook

Na zeven jaar afscheid van oud-burgemeester Kolff

Oud-burgemeester Kolff nam, na zeven jaar lang, op donderdag 29 augustus afscheid tijdens een beslot...

Einde verhaal voor Fit-Kidz: eigenaar stopt na gedwongen sluiting

Eigenaar Dani Munoz trekt de stekker uit zijn geliefde Fit-Kidz. Het nieuws komt naar buiten als rea...

Onderzoek: zorgen over PFAS in deze streek veel groter dan landelijk

Inwoners van de regio Dordrecht maken zich bovengemiddeld zorgen over de gezondheidsrisico’s van de ...

Afscheid Ridderkerkse raadsleden Erna de Wolff en Ronald Lapaer

Erna de Wolff van de Christen Unie had voor het zomerreces aangekondigd afscheid te nemen als raadsl...

Dordtse Uberchauffeurs in opstand tegen mobielgebruik tijdens rijden

We weten allemaal dat het geen goed idee is om je mobiel te gebruiken tijdens het rijden. Toch zijn ...

Nieuwe Nederlanders leren de taal door samen te borduren

Mensen samenbrengen door middel van het samenwerken aan een mooi project. Dat is wat Hillie den Best...