De scheur van zo'n 65 meter lang werd begin januari ontdekt in de spoordijk in Gorinchem. Op sommige plekken is de scheur een halve meter diep. Vanwege de veiligheid rijden er sindsdien maar twee in plaats van vier treinen per uur. Op de spoordijk rijden ze bovendien maar 40 kilometer per uur.
ProRail voert dit weekend werkzaamheden uit om de spoordijk tijdelijk te kunnen verstevigen. "Er gaan 84 betonblokken en meer dan 200.000 kilo zand in de sloot naast de spoordijk", vertelt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail. "Zo zetten we kracht tegen de spoordijk aan, zodat we langzaam maar zeker de snelheid van het treinverkeer weer kunnen verhogen."
Deze werkzaamheden starten in de nacht van 25 februari. Er rijden zondag daarom geen treinen tussen Boven-Hardinxveld en Geldermalsen. Er worden bussen ingezet.
Oorzaak
Dat er zo'n grote scheur in de spoordijk kon ontstaan, heeft waarschijnlijk te maken met de vele regenval van de afgelopen maanden. "Daardoor is de grond verzadigd. Maar het heeft er ook mee te maken dat er nu veel meer treinen rijden", legt De Graaf uit. "Die spoordijken zijn oud en toen reden er misschien twee treinen per dag overheen. We rijden nu veel meer en met veel zwaardere treinen. Dat heeft invloed op de spoordijken. Daar moeten we ze gereed voor maken."
Gorinchem is namelijk niet het enige stuk spoor dat te kampen heeft met problemen. In november vorig jaar werden nog verzakkingen geconstateerd op een deel van het spoor in Zeeland. "Het gebeurt dus op meer plekken. De veiligheid staat voorop, en daarom moeten soms de keuze maken om minder treinen te laten rijden."
Onderzoek
ProRail maakte in december vorig jaar bekend onderzoek te doen naar de stabiliteit van de spoordijken. Uit tussentijdse resultaten bleek toen dat voor een groot deel van Nederland nog niet aangetoond kon worden of de ondergrond geschikt is voor meer, snellere en zwaardere treinen in de toekomst. Met de resultaten van het vervolgonderzoek kan beter bepaald worden welke maatregelen en investeringen in de toekomst nodig zijn.
Voor het onderzoek, waarbij zo'n 1400 kilometer aan spoordijk door vier ingenieursbureaus onder de loep wordt genomen, trekt ProRail zo'n twee jaar uit.
De werkzaamheden in Gorinchem zijn een tijdelijke oplossing. ProRail gaat eerst monitoren over de spoordijk niet beweegt en de blokken goed tegendruk bieden. Als de spoordijk stabiel blijft, dan gaat ProRail voor nu de treinen stapje voor stapje sneller laten rijden.
"We zijn nog aan het onderzoeken hoe we die spoordijk echt weer goed kunnen krijgen, zonder dat we van alles in de sloot hoeven te zetten. We hebben nog wel een paar maanden nodig om te onderzoeken hoe we dat veilig kunnen doen."