Niels Hermus, oprichter van de organisatie: “Elke maand worden er speciale sokken ontworpen door kunstenaars met een geleefde ervaring”. Zo zijn deze mensen dakloos of hebben bijvoorbeeld een verslaving. “Voor elk paar sokken wat wordt gekocht, wordt er een paar gedoneerd aan de daklozen-community. Onder andere het Leger des Heils krijgt ze, maar ook organisaties die bezig zijn met armoedebestrijding. Daarnaast wordt er geprobeerd om alles aan lokale doelen te geven.”
Zaterdag werd de sok van de Dordtse Bart Rombout voor het eerst onthuld en overhandigd aan wethouder Peter Heijkoop. Bart heeft zelf te maken met zware depressies. Toen hij werd benaderd door Niels of hij een sok wilde ontwerpen voor Dordrecht, stond hij niet meteen te springen. Want ja: alweer die Grote Kerk afbeelden? "Gelukkig bleek ik de vrijheid te hebben", zegt hij. Zo is het een schedel geworden. Het ontwerp had hij al eerder gemaakt voor een vriend die terminaal was. "Het is een soort zelfportret", legt Bart uit. "Hij was ziek en viel steeds verder af. Dan ga je op een skelet lijken. We hadden zwarte humor", lacht hij.
Geleefde geschiedenis
Naast dat Bart vindt dat het ontwerp aantrekkelijk is om te kopen, is het ook belangrijk om zijn verhaal te vertellen. Bart was kapper, maar door een snowboardongeluk kon hij zijn arm niet meer gebruiken. Daardoor raakte hij zijn baan kwijt en uiteindelijk zijn huis. "Ik raakte zwaar depressief en vluchtte eigenlijk naar Gran Ganaria. Daar kwam ik mezelf nog meer tegen."
Uiteindelijk belandde hij in Nederland op de afdeling psychiatrie van het ziekenhuis. Via tekenlessen kwam hij erachter dat hij talent had. Op de vraag hoe het nu met Bart gaat, geeft hij niet zo'n positief antwoord. "Niet zo heel goed eigenlijk. De corona heeft niet veel goeds met mij gedaan. Mijn depressie is behoorlijk aanwezig." Ondanks alles is het Bart wel gelukt om de sok te ontwerpen en daar is hij trots op. "Ik ben trots dat mensen mijn werk zó mooi vinden dat ze het daadwerkelijk kopen en dragen."
Kijken naar de kunstenaar
Het is de bedoeling van de organisatie om elke maand met een nieuwe sok naar buiten te komen. Met de kunstenaars worden ontwerpentrajecten gestart. Elke kunstenaar wordt tegemoet gekomen. "Maar dat kan niet altijd met geld, omdat er vaak een problematiek aan ten grondslag ligt", legt oprichter Niels uit. Dus wordt er gezocht naar een passend alternatief.
Niels: “In deze tijd komen veel mensen in de (financiële) problemen. Bij doneren denken we vaak aan de man die we zien slapen op een bankje bij het park, maar de groep verborgen armoede is zo enorm aan het groeien.” Ook bij deze groep belanden de sokken die gedoneerd worden. Na twee jaar zijn er ruim 42.000 paar sokken verkochten en dus ook evenveel paar gedoneerd. De gedoneerde exemplaren hebben niet hetzelfde ontwerp maar zijn speciaal afgestemd op de behoefte van de doelgroep.: extra stevige (wandel-)sokken die tegen een stootje kunnen en dus langer meegaan.
"De sok is meer dan gewoon een sok die je aantrekt”, zegt Niels. “Het verhaal achter de sok doorbreekt het stigma over de doelgroep van de kunstenaars. Het laat zien dat iemand zonder reden in een bepaalde situatie terecht is gekomen. Dat is het belangrijkste van het initiatief”, voegt Niels toe.
De sokken zijn te koop bij de wereldwinkel, het atelier van Bart aan de Singel 555 en de website van de organisatie.