Het plan voor het schrappen van de rotonde komt voort uit een analyse die gemaakt is voor het nu voorliggende ontwerp-bestemmingsplan. “Dordrecht heeft een impactanalyse samen met ons laten maken, wat heeft dat voor gevolgen voor verkeersstromen, het autoluw of autovrij maken (van de brug)” Vooral bij kruispunten ontstaan knelpunten, en ook bij de rotonde, zegt de Zwijndrechtse bestuurder.
De verwondering kwam bij ons vandaan dat er in de plannen gelijk al oplossingsrichtingen werden aangedragen: haal de rotonde weg, voegt hij toe. En bij de eerste analyses zou ook het plan van Zwijndrecht, om de Brugweg te verleggen, om zo de verkeersopstoppingen aan te pakken, niet zijn meegenomen. “Daar moeten we het nog goed met elkaar over hebben. Onbespreekbaar is niets, alleen moet het voor ons wel acceptabel en haalbaar zijn.”
Autoluw versus autovrij
Dat er verschillen in opvattingen zijn over het gebied, werd al eerder duidelijk. “In kader van de ontwikkeling van de Spoorzone zijn we al langer met elkaar in overleg”, zeggen beide wethouders. “We hebben er wellicht een iets andere visie op, het ligt in onze gemeente iets anders dan die in Dordrecht”, benadrukt Kreukniet nogmaals tegenover presentator Ben Corino. Zwijndrecht vindt een autoluwe brug prima, maar wil niet zover als Dordrecht gaan, die al het verkeer wil weren.
Maar van ruzie is er volgens Van der Linden geen sprake. “We delen hetzelfde belang. We streven grotendeels dezelfde ontwikkeling na.”
Wat niet meehelpt, is dat in Zwijdnrecht de plannen voor het Maasterras al zijn vastgesteld en in Dordrecht nog niet. “Bijsturen en aanpassen is lastig”, meent Kreukniet. “Wij hebben geen bestuurlijke opvatting over wat Zwijndrecht eraan moet doen”, benadrukt Van der Linden. “Natuurlijk heb je wel met elkaar te maken, via de tunnel, de brug en andere manieren zijn we heel nauw met elkaar verbonden.” Kreukniet hoopt dat Dordrecht mee denkt over alternatieven. De gemeente Zwijndrecht zal nog formeel reageren op de plannen die nu voorliggen. De beide wethouders hopen de communicatie de komende tijd beter op elkaar af te stemmen.
Luister hieronder het hele interview uit Studio De Witt terug.