"We horen de vogeltjes weer", zegt wijkbewoner Corrie Bettinger. "Sinds de afsluiting van de weg slapen we voor het eerst weer met het raam open", vult buurman Martin van Wijngaarden aan.
Twintig jaar geleden kwamen ze aan de Amazone wonen. "Ons werd toen verzekerd, dat het op de N3 nooit zo druk zou worden als het nu is. En het wordt nog veel drukker als de aansluitingen op de A15 en A16 verbeterd zijn", verwacht Bettinger.
Buurman Alex Verburgh merkte aanvankelijk weinig van het verkeer: "Tot zo'n acht jaar geleden, daarna is het steeds erger geworden. Rustig in de tuin zitten is er niet meer bij."
Als oplossing voor het probleem zien ze hogere geluidsschermen. "Een eindje verderop, bij Sterrenburg, gebeurt dat ook", weet Verburg. Al sinds mei vorig jaar hangen de bewoners bij de gemeente Dordrecht en Rijkswaterstaat aan de bel.
"De gemeente helpt ons wel", zegt Van Wijngaarden, "en va Rijkswaterstaat zijn er hier een paar mensen in de tuin komen luisteren, maar wij willen objectieve geluidsmetingen, want het verkeerslawaai zit hier volgens ons boven de normen."
Rijkswaterstaat zegt dat "uit monitoring blijkt dat er geen reden is om de bestaande schermen te verhogen". Elk jaar controleert de dienst of het geluid van de weg onder het toegestane maximum blijft. Dat gebeurt op basis van verkeerscijfers.
Tijdens het groot onderhoud van de N3, dat deze zomer begint, zegt Rijkswaterstaat bestaande schermen waar nodig te herstellen of vernieuwen, maar niet te verhogen. Wel wordt een "stiller wegdek" toegezegd.
Door de maatregelen verwacht de dienst dat het verkeersgeluid afneemt met circa anderhalve decibel. Rijkswaterstaat erkent dat er nog géén geluidsmetingen gedaan zijn, omdat er gewerkt wordt met rekenmodellen.
"Die zijn gebaseerd op een eerder uitgevoerd grootschalig meetprogramma. Het RIVM meet, als onafhankelijk instituut, continu op circa 100 locaties langs rijkswegen en spoorwegen, hiermee valideren wij de rekenmethode doorlopend".
Aan de horizon gloort wellicht toch hoop voor de bewoners van Oudelandshoek, want Rijkswaterstaat werkt voor diverse wegen, waaronder de N3, aan saneringsplannen met geluidmaatregelen. De voortgang is te zien op: &t=42s