Drie aannemers hebben een plan ingeleverd. Maar zelfs het goedkoopste plan is duurder dan het geraamde bedrag en het beschikbaar gestelde budget. “Door de hoge kosten van energie en stijgende kosten van materialen (hout, staal en glas) die in grote mate worden toegepast in de stalling, was het risico groot dat het beschikbaar gestelde budget onvoldoende zou zijn”, schrijft het College aan de raad. De gemeente heeft zelf al gekeken of er bezuinigingen kunnen worden doorgevoerd, die de plannen niet aantasten. Daarmee is het tekort gedaald van 1,7 miljoen naar 1,45 miljoen. ProRail en het Rijk nemen een deel van de extra kosten voor hun rekening, maar dan blijft er nog ruim 8 ton over. “De kostprijs van glas, metaal en hout zijn met name de laatste maanden erg hard gestegen. Om deze reden zijn de aanbiedingen in de aanbesteding voor de bouw van de stalling uitgekomen boven de raming van het gereserveerd budget. Eén van de aanbiedingen is echter wel marktconform beoordeeld, wat betektent dat de opdracht bij voldoende budget legitiem aan deze partij kan worden gegund.”
Maar dan moet de raad dus wel instemmen met het beschikbaarstellen een extra budget van 870.000 euro. De opknapbeurt van het stationsgebied maken onderdeel uit van de plannen voor de Spoorzone. Het College vraagt de raad daarom om het extra budget beschikbaar te stellen uit de reserves voor de Spoorzone. De gemeente legt in totaal 5,35 miljoen euro neer voor het realiseren van de fietsenstalling. Ook ProRail draagt een deel bij. De gemeente gaat binnenkort nog in gesprek met Provincie, om te zien of die nog financieel kan bijspringen.
De raad moet voor 3 december een besluit nemen, want anders vervalt de aanbieding van de aannemer. De fietsenstalling moet voor de zomer van 2024 klaar zijn.