Politiek Dordrecht experimenteert met de parkeerproblemen in Oudelandshoek. Het wil iets minder regie voeren over de beleidsvorming en laat wijkbewoners zelf nadenken over oplossingen. Maar dit loopt lang zo soepel niet.
In de Iroko werd een werkgroep opgezet, maar de leden daarvan kregen het niet voor elkaar om samen een duidelijk plan aan te dragen bij de gemeente. Het leidde zelfs tot een tweede werkgroep. Namens die tweede groep was Mitchell Alsemgeest woensdagavond gastspreker in de raadsvergadering. “Mijn insteek was om voor vijftien tot twintig extra parkeerplekken te gaan. Maar blijkbaar dacht een deel van de werkgroep hier anders over.” De belangen verschillen dus binnen de wijk. “Je hebt natuurlijk verschillende huizen. Als je op je eigen terrein al drie auto’s kwijt kunt, wil je sneller het groen behouden. De parkeerdrug wordt anders ervaren.”
In het proces van het zelf aandragen van een oplossing, miste Alsemgeest de steun vanuit de politiek. “Er is geen onafhankelijke spelverdeler. Een echt proces is er eigenlijk nooit geweest. Nu staan er twee werkgroepen lijnrecht tegenover elkaar.”
De ‘2.0 werkgroep’ van Alsemgeest heeft nu een plan voor vijftien tot twintig extra plekken aangedragen, maar binnen het college wordt er door het gesteggel getwijfeld over hoe de parkeerdruk nu werkelijk ervaren wordt. Vooral omdat het draagvlak niet duidelijk is, vindt ook Theo Oostenrijk van het CDA. “Hiervoor moet je enquêteren en dat moet de gemeente doen. Je kunt dit niet aan enkele personen overlaten.”
Autoluw
Verantwoordelijk wethouder Rik van der Linden evalueerde de gang van zaken woensdagavond in de raadsvergadering. “Als ik zelf door de wijk fiets, zie ik zeker een probleem. De wijk is deels autoluw gebouwd in de jaren 90 en tegenwoordig zijn er soms gezinnen met drie of vier auto’s. Van buitenaf zou je zeggen dat er parkeerplekken bij moeten.”
Volgens Van der Linden wordt hier al jaren naar gekeken. De voorstellen van drie jaar geleden hebben het niet gehaald en daar moet de gemeente van leren. Daarom is ervoor gekozen om de oplossing uit de wijk zelf te halen. “Iedereen kan wel een plaatje tekenen met vijftien nieuwe parkeerplekken waar je zelf niet te veel last van hebt. Maar je moet samen met een oplossing komen.”
De wethouder heeft dan ook wat kritiek op de gang van zaken. “De eerste werkgroep heeft een goede plan van aanpak laten zien. In twee andere wijken in Oudelandshoek zijn we ook zo gestart. In Azobe heeft het vijf plekken opgeleverd. Dat aantal is niet hoog, maar het proces is soepel verlopen. In Iroko is er geen resultaat, er is onvrede en mensen wijzen naar elkaar. Dat is nooit fijn.”
Een oplossing is dus ook lastig volgen Van der Linden. “Zomaar een besluit nemen, zal altijd weerstand opleveren. We kunnen doorgaan zoals we het in de tweede en derde wijk ook doen, maar we moeten digitaal echt vragen hoeveel plekken er nodig zijn volgens de bewoners. Als een meerderheid echt meer plekken wil, moeten we ingrijpen."
De brief over dit onderwerp en de toezeggingen van de wethouder worden naar de raad gestuurd.
In 2017 maakte RTV Dordrecht deze reportage over de parkeerproblemen in Iroko.
&feature=emb_title