Volgens de NS komt dit doordat ze met een nieuw type sprinter op dit traject rijdt, de Flirt. Deze trein trekt sneller op en is daardoor eerder dan de oude treinen bij de spoorwegovergang op de Zuidendijk.
Dit kan ervoor zorgen dat de spoorbomen niet snel genoeg dicht zijn. “Gek genoeg is de trein door dichterbij de spoorwegovergang weg te rijden, later bij de overgang. Dit komt omdat de Flirt zijn topsnelheid dan nog niet bereikt heeft”, legt woordvoerder Arno Leblanc van de NS uit.
“Uiteraard kunnen we ook aan de machinisten vragen om langzamer op te trekken. Maar dan kan het gebeuren dat die boodschap een machinist niet bereikt of hij dit door zijn andere werkzaamheden vergeet. De kans is miniem, maar we willen het risico niet nemen dat er daardoor iets mis gaat.”
Tijdelijke oplossing
Op het station staat met een bord aangegeven dat de trein aan het einde van het perron vertrekt. De NS benadrukt dat het om een tijdelijke oplossing gaat, maar weet nog niet hoelang de situatie zo blijft.
“Wij stoppen ook liever dichter bij de trappen en hebben aan de spoorwegbeheerder gevraagd of zij iets willen doen aan de spoorwegovergang. Maar dat is blijkbaar ook niet zomaar gerealiseerd.”
ProRail geeft aan dat het mechanisme in spoor waardoor de spoorbomen op tijd sluiten verplaatst gaat worden. Door die aanpassing kan de sprinter gewoon weer in de buurt van de trap stoppen.
“We gaan in de turbo om dit te regelen, omdat we zien dat er veel mensen hinder van hebben”, legt Coen van Kranenburg van ProRail uit. Het is de bedoeling dat de verplaatsing halverwege maart een feit is. “Het is lastig om het zo snel te doen. Maar we hebben ook aan de NS beloofd dat de trein halverwege maart weer op zijn reguliere plek kan stoppen.”