In de bus werden de jongeren uit klas twee onder andere uitgelegd wat een dode hoek is en wat een chauffeur dus niet ziet. Ook konden de jongeren een verkeersquiz doen en op een scootersimulator rijden. Daarnaast kregen de eersteklassers door middel van filmpjes en vragen op een interactieve manier klassikaal verkeersles.
Lessen broodnodig
Volgens de verkeersschool zijn de lessen nodig, omdat er toch wel heel veel ongelukken gebeuren waar jongeren tussen de 12 en 18 jaar bij betrokken zijn. “Jaarlijks gaat het om zo’n 26.000 ongelukken”, zegt Marcel van Werd, instructeur van ANWB Streetwise. “Het gaat vaak mis als jongeren bellen onderweg, of stoer rijgedrag vertonen. En die ongelukken variëren van een valpartij tot ernstige verkeersongevallen.”
Vaker verkeersles
De school zelf besteedt vaker aandacht aan het verkeer. “Zo’n drie keer per jaar geven wij verkeerslessen. Maar ook tijdens de reguliere lessen besteden we aandacht aan het verkeer. Zo vragen we de kinderen die zelfstandig naar activiteiten moeten gaan, bijvoorbeeld om te sporten, hoe je daar op een veilige manier komt. In het begin fietst er iemand mee, daarna moeten ze het zelf doen”, vertelt teamleider onderbouw Rody Dubbelman. Het was de eerste keer dat de school de ANWB liet langskomen om verkeersles te geven. Dat zorgt volgens Dubbelman voor extra bewustwording bij de kinderen. “Door themalessen leeft het meer. Sommige dingen leer je gewoon niet uit een boekje.”
Leerlingen van de school komen voornamelijk uit Dordrecht, maar ze komen ook van verder, zoals ‘s Gravendeel of Strijen. “Je merkt dat die kinderen overigens wel wat meer fietservaring hebben”, meent Dubbelman.