Martijn was met een groep van zo'n twintig mensen naar Noorwegen afgereisd om daar kerst te vieren bij zijn zus. "Zij woont daar al tien jaar. Normaal gesproken komt zij ieder jaar met de kerst naar Nederland toe, maar nu besloten we het eens een keertje andersom te doen. Het leek ons leuk om ook weer eens echt een witte kerst mee te maken", vertelt hij.
Met het pak sneeuw dat daar ligt was daar zeker sprake van. Na een gezellig samenzijn — en de nodige sneeuwbalgevechten later — gaat een deel van het gezelschap dan ook naar Oslo Gardermoen Airport om weer terug huiswaarts te keren. Ze stappen met zijn zessen het vliegtuig in. Het andere deel van de groep is met de auto afgereisd naar het Scandinavische land. "Dat is zo'n twee dagen rijden. Dus wij dachten per vliegtuig wel sneller te zijn", grapt Martijn. Niets bleek minder waar. Na een spannend avontuur landde hij zondagmiddag op Schiphol Airport.
Noodlanding na klapband
Het begint allemaal vrij snel na het boarden in Oslo. Martijn zit met zijn gezelschap, waaronder zijn vrouw en twee dochters, in het vliegtuig. Klaar om te vertrekken. "Het ging al mis bij het opstijgen. We hoorden een enorme knal. Precies op het moment dat je voelt dat het landingsgestel van de grond komt en je daadwerkelijk de lucht in gaat", beschrijft Martijn. "Het was zo'n knal die je hoort als je ergens tegenaan rijdt."
De passagiers kijken elkaar allemaal aan, maar bleven rustig. Al snel komt de melding vanuit de cockpit: het is waarschijnlijk een klapband. Martijn en zijn medepassagiers blijven daarna rustig wachten op nader bericht. "Dat kwam ook vrij snel. Het ging inderdaad om een klapband en volgens mij wilde het landingsgestel ook niet meer inklappen."
De piloot vertelt dat ze volgens protocol niet verder kunnen vliegen. Hij wil eigenlijk terugvliegen naar Oslo om daar te landen, maar dat kan niet meer vanwege de mist. "Uiteindelijk zijn we toen uitgeweken naar een ander vliegveld", zegt Martijn. De noodlanding wordt ingezet op Sandefjord Airport nabij Trop.
Het moment dat ze Sandefjord Airport naderen vind Martijn spannend. "Het is natuurlijk even kijken hoe zo'n landing verloopt met een lekke band, of misschien wel meerdere lekke banden", legt hij uit. Het verloopt volgens hem iets harder dan normaal en hij hoort goed dat de banden kapot zijn. "We zagen ook de vonken er vanaf springen, omdat die kapotte banden natuurlijk direct contact maakten met het asfalt. Het vliegtuig kon ook minder goed vaart minderen", merkt hij op.
Op het allerlaatste moment was het vliegtuig ook niet meer bestuurbaar volgens de Dordtenaar. "Mijn vrouw greep tijdens de noodlanding ook wel even mijn hand vast", blikt hij terug. "Het leek alsof de remmen en het besturingssysteem waren uitgevallen. Zo zijn we het laatste stukje ineens afgebogen naar rechts en in het gras terechtgekomen. Daar groef het vliegtuig zichzelf in de grond en kwam het tot stilstand."
Na de noodlanding blijken alle 176 passagiers en 6 crewleden in orde. Zij worden opgevangen in nabijgelegen hotels. "Het werd allemaal heel netjes geregeld door KLM. We kregen te eten en hebben uiteindelijk zondag een vervangende vlucht kunnen nemen."
Terugweg
Eenmaal aan boord van dat vliegtuig zat Martijn er rustig bij. "Ik had er niet zoveel moeite mee. Er waren wel wat mensen aan boord die het spannend vonden, maar onze groep kon het goed aan. De familieleden die per auto waren afgereisd konden door de goede afloop met een gerust hart grappen maken over hoeveel sneller hun vervoersmiddel wel niet was geweest", vertelt Martijn met een voorzichtige lach.
Hij is zich door zijn avontuur veel bewuster van het nieuws rondom recente incidenten met Boeing-toestellen in de wereld. Zo zijn er zondagavond nog twee Boeing-vluchten na het opstijgen vanaf Schiphol teruggekeerd naar die luchthaven. Ze kampten volgens de vliegtuigmaatschappij met technische problemen aan boord.
Op zondag crashte in Zuid-Korea een Boeing van Jeju Air zonder uitgeklapt landingsgestel op de landingsbaan. Daarbij vielen 179 doden. "Het is dan wel dat wij nu achteraf denken: het is goed afgelopen voor ons. We gaan straks dan ook zeker even extra proosten op het nieuwe jaar", besluit Martijn.
Deze publicatie verscheen op de kanalen van mediapartner Rijnmond.