In 2017 riep de nieuwe directeur van de RET Maurice Unck het al: er moet een supersnelle verbinding komen tussen Leiden, Rotterdam, Den Haag, Delft en Dordrecht. De plannen voor een lightrail bestaan dus al langer, maar nu moet er toch echt schot in de uitvoering komen. Tenminste, als het Rijk met geld over de brug komt.
Wethouder Sleeking pleit daar nogmaals voor in een interview in de krant Trouw. De gemeente Dordrecht heeft deelgenomen aan de ontwikkeling van het plan Groeiagenda Zuid Holland. Daarin hebben veertig partijen, waaronder gemeenten, universiteitne en grote bedrijven de handen in een geslagen om het gebied te ontwikkelen. De provincie Zuid-Holland is economisch gezien wel gegroeid de laatste jaren, maar niet zo hard als andere procinvies. Het plan moet daar verandering in brengen. Er is inmiddels geld voor aangevraagd bij de Rijksoverheid.
De lightrail is belangrijk voor de samenwerking tussen universiteiten, maar voor wethouder Sleeking ook belangrijk voor de realisatie van de bouwplannen van de gemeente. “De vraag naar woningbouw is groot en we willen de groene gebieden ontzien,” zegt Sleeking in Trouw. “Daarom willen wij onze 10.000 geplande woningen vooral langs de 7,5 kilometer lange spoortzone bouwen. Studenten en anderen die we daar huisvesten, moeten een frequente, snelle vervingding krijgen, als we het autogebruik willen terugdringen.”
Voor de lightrail moet het centraal station wel gemoderniseerd worden en twee extra stations worden aangelegd op het Leerpark en bij Amstelwijk. De totale kosten van de lightrail bedragen 2,5 miljard, voor de extra stations komt daar nog een half miljard euro bij.
Afbeelding: Groeiagenda Zuid-Holland