"De laatste fase bestaat uit werkzaamheden aan de randweg tussen de Laan der Verenigde Naties en de Wantijbrug," vertelt Shirley van den Bos, van aannemer Boskalis. "Het asfalt, de vangrails, bebording en belichting wordt vervangen. En het asfalt vervangen we door geluidsreducerend asfalt, waarbij we dubbellaags zoab asfalt aanbrengen. dat houdt in dat we twee lagen in een keer aanbrengen." Ook is er gekozen voor een ander soort belijning. "In het kader van duurzaamheid is de belijning een zogenaamde dot-markering. Dat is duurzamer dan doorgetrokken lijnen."
De verkeerssituatie tijdens de vierde fase is vergelijkbaar met die van de eerste fase, vorig jaar zomer. "Daarbij wordt rekening gehouden met de hulpdiensten," vertelt Michael Blatter van Rijkswaterstaat. "Zij moeten ten alle tijden vrije doorgang hebben naar het ziekenhuis."
Tijdens de vier weekendafsluitingen waar we tijdens de vierde fase mee te maken krijgen zijn nogal heftige afsluitingen. De middelste twee zijn dan ook wat langer, die beginnen al op donderdag vanwege de hoeveelheid werk. Shirley van den Bos: "We kunnen best wat geluidshinder veroorzaken door het slopen van het asfalt, maar ook door het slopen van de fietsonderdoorgangen in Papendrecht."
Dan gaan daarna, eind juli, de zusterprojecten op de A15 en N214 van start. In die fase zijn er ook drie weekendafsluitingen op de A15. "Ook tijdens die periode is er best wat hinder te verwachten," geeft Michael Blatter aan. "We gaan op de aansluiting met de snelweg de kruisingsvlakken vervangen. Daar zijn ook wat afsluitingen voor nodig."
Als alles volgens planning verloopt zijn de werkzaamheden aan alle wegen rond eind september afgerond.