Bussing stond met zijn collega's op een goederentrein toen deze tegen een vrachtwagen botste bij een onbewaakte spoorwegovergang. De 25-jarige man uit Zwijndrecht overleed ter plekke. Nichtje Eleni Achilleos werd diezelfde dag door Bussings zusje gebeld, schrijft Omroep Brabant. "Het enige wat ze zei was: Lars is dood", vertelt Achilleos. "Ongeloof en diep verdriet schoten op en neer. Daarna viel er een donkere sluier over alles heen en stond de wereld stil."
Er is nog geprobeerd om de twintiger te reanimeren, maar tevergeefs. Twee andere machinisten van goederenvervoerder DB Cargo raakten lichtgewond. De chauffeur van de vrachtwagen bleef ongedeerd.
Onbewaakt en berucht
De overweg bij Hooge Zwaluwe, waar het ongeluk gebeurde, is onbewaakt. Er staan alleen waarschuwingsborden en geen spoorbomen, waardoor verkeer dat passeert zelf moet inschatten of oversteken veilig is. In heel Nederland zijn er volgens ProRail zo’n vijfhonderd van dit soort onbewaakte overgangen. Op die overgangen gebeuren regelmatig ongelukken en jaarlijks vallen er één tot twee doden.
“Ik denk dat Lars ons nooit ongerust wilde maken”, vertelt Achilleos. “Maar we hoorden van zijn collega’s dat ze het heel vaak bijna mis zagen gaan op onbewaakte overgangen. Ze waren al meerdere collega’s verloren. Ook voor de spoorwegovergang bij Hooge Zwaluwe plek waren ze huiverig. Lars en zijn collega's reden daarom ook rustig bij die overgang en toeterden of gaven lichtsignalen. En toch ging het mis.”
Kinderdroom
Als klein jongetje wilde Bussing al treinmachinist worden. “Lars was verliefd op treinen. Hij had een verzameling modeltreinen en ging vaak met zijn opa naar het spoor om treinen te spotten”, vertelt Achilleos. “Toen hij aan de slag kon op de trein was hij zo trots. Dit was zijn droom en die had hij waargemaakt.”
Dat hij op de trein ook aan zijn einde is gekomen, vindt Achilleos extra wrang. “Hij stuurde vaak foto’s van die route naar zijn zusje omdat het zo’n mooie plek is. Dat het ook zo’n gevaarlijke overgang is, maakt het heel pijnlijk.”
Petitie gestart
Omdat er vaak ongelukken op dit soort overwegen gebeurden, startte ProRail zes jaar geleden een programma om de 180 gevaarlijkste spoorwegovergangen te sluiten. Maar de overwegen waar alleen goederenvervoer overheen komt, zoals in Hooge Zwaluwe, vallen daar niet onder. En dat zijn er volgens ProRail vierhonderd.
Daarom is Achilleos samen met het zusje van Bussing en haar eigen zus een petitie gestart, die al meer dan 2200 keer ondertekend is. De familie hoopt dat ze er in de Tweede Kamer iets mee gaan doen. “Als je ziet hoeveel onbewaakte overgangen er nog zijn, nemen we geen genoegen met alleen het aanpakken van de gevaarlijkste. Het laatste wat we willen is dat een andere familie doormaakt wat wij moeten doorstaan”, vertelt Achilleos met tranen in haar ogen.
“Dit had zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Een verkeersbord is niet voldoende voor iets wat zo fataal kan aflopen. Wat kost nou een spoorboom? We vragen niet om 24/7 een verkeersregelaar”, gaat ze verder.
Reactie ProRail
ProRail laat weten dat ze diep geraakt zijn door het ongeluk. “Ook voor ons was dit een zwarte dag en we begrijpen heel goed dat de familie deze petitie is gestart”, vertelt woordvoerder Joke Cruysen. Maar volgens haar kunnen niet alle spoorwegovergangen in Nederland ineens aangepast worden. Het gaat om volledige spoorweginstallaties en daar is simpelweg geen geld voor.
“Daarom kijken we welke het meest urgent zijn. Op deze spoorwegovergang rijdt maar één trein per dag en daarom is het risico op ongelukken hier kleiner. Maar dat wil niet zeggen dat we hier geen maatregelen treffen.” ProRail wil daarvoor eerst het politieonderzoek afwachten. “Het is nog te vroeg om nu al stappen te ondernemen.”
Deze publicatie verscheen ook op de kanalen van onze mediapartner Rijnmond