Het schilderij is ten voeten uit gemaakt en dat is erg bijzonder vertelt Paarlberg. Zeker omdat dat juist in de Nederlandse schilderkunst zeldzaam is. In de Nederlandse kunst werden er vooral kleinere portretten geschilderd. De conservator vertelt ook dat dit formaat buitengewoon kostbaar is omdat dit alleen werd gedaan voor koningen en mensen van adel. In Engeland was het echter gangbaarder om grotere portretten te vragen.
"Van Hoogstraten paste zich aan aan de smaak in Engeland. In Nederlandse musea is dit nauwelijks te vinden," vertelt Paarlberg. Het schilderij komt uit de 17e eeuw. Samuel van Hoogstraten was één van de leerlingen van Rembrandt en pikte daar veel van op, maar hij heeft uiteindelijk wel zijn eigen schildertechnieken ontwikkeld.
Omdat het portret meerdere jaren oud is, waren diverse stukken van het vernis ernstig vervuild. Het schilderij was zo donker geworden dat de plooien in de zwarte kleding en de beschaduwde tegels slecht te onderscheiden waren. Daarom is het schilderij gerestaureerd. Paarlberg: "Daar hebben verschillende restauratoren aan gewerkt. Het zwaard dat zilver is leek goud en het haar dat grijs is leek blond. De verschillende vernislagen zijn er heel voorzichtig af gehaald. Dat zorgde voor een spectaculaire verandering waardoor het nu lijkt alsof het gisteren geschilderd is."
Alleen al door het formaat is het een echte eyecatcher. Wanneer je het museum binnenloopt zie je gelijk aan de linkerkant het werk van Samuel Hoogstraat hangen. het grootste werk dat hij ooit heeft gemaakt. "We hebben meerdere werken van Van Hoogstraten, maar dit is echt een opvallend stuk. We hopen dat Sir Norton Knatchbull een hoop bezoekers krijgt."