Eerst zullen er voorbereidende werkzaamheden worden verricht. De aannemer zal op 4 november beginnen met het plaatsen van hekken en vanaf dan is het gebied bij de voormalige sportvelden van Amstelwijck Midden Dordrecht niet meer toegankelijk voor publiek. Als deze voorbereidingen zijn klaar zijn, zal op 18 november de berging echt beginnen. Dit zal ongeveer 2 à 3 weken duren.
Partijen
Een speciaal team van Defensie wordt ingezet om de onderdelen van het vliegtuig die nog in de grond zitten eruit te halen. Ook zijn de luchtmacht en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie erbij zijn om de wrakdelen te ruimen en mogelijke munitie te ontmantelen. Verder zijn er bergers die de grond rondom grote wrakdelen weggraven en ook het resterende gebied wordt gezeefd om te controleren op vliegtuigonderdelen en munitie.
Vliegenier Henri Goldsmit
Maar wie bestuurde dit vliegtuig nou eigenlijk? Tijdens de crash vloog de Joodse Henri Goldsmit in het vliegtuig. Hij was een Belgische Luitenant en was vanuit Maldegem bij Brugge onderweg voor een gevechtsopdracht toen hij werd geraakt door Duits afweergeschut. Het vliegtuig stortte neer en Goldsmit overleefde de crash niet.
In de loop van de berging is het voor geïnteresseerden mogelijkheid om een kijkje te nemen. In de middag van 28 november is er namelijk een bezoekersmiddag georganiseerd. Ook worden er bovenbouwklassen van Amstelwijckse basisscholen uitgenodigd om kennis te maken met de geschiedenis van Dordrecht in de Tweede Wereldoorlog.
Op 4 mei 2025 herdenkt gemeente Dordrecht vlieger-luitenant Goldsmit met een blijvend eerbetoon.