Fluorrubber wordt gebruikt in afdichtingen voor motoren van auto’s, vliegtuigen en legervoertuigen. De beslissing is genomen vanwege strikte milieuwetgeving in Nederland, waardoor het voor het bedrijf steeds moeilijker wordt tot zelfs onmogelijk om de productie voort te zetten.
FNV
Marco Vallebella, bestuurder bij vakbond FNV Procesindustrie, reageert op de situatie: “Als FNV zien wij in Nederland een grote problematiek opdoemen voor de industrie. De Nederlandse industrie bevindt zich in de gevarenzone. Wij verwachten dat, als er geen maatregelen komen en er geen consistent beleid wordt gevoerd door de overheid, we in de komende jaren niet alleen tientallen, maar misschien wel duizenden banen zullen verliezen.”
De vakbond zet zich in voor een eerlijke afhandeling voor de gedwongen ontslagen, waaronder financiële vergoedingen en ondersteuning die daadwerkelijk helpt bij het vinden van een nieuwe baan.
Intentie om te blijven
Vallebella benadrukt dat Chemours wel de intentie heeft om in Dordrecht te blijven vanwege de deskundigheid van de medewerkers en de unieke producten die in Nederland worden geproduceerd. “De werkgever heeft aangegeven alles te doen om hier in Dordrecht te blijven,” zegt hij. “De deskundigheid is in huis, dus de intentie om te blijven is er, maar de toekomst is onzeker."
De verplaatsing van de productielijn naar de VS komt in een tijd dat er zorgen zijn over de toenemende afhankelijkheid van andere landen voor industriële productie. Vallebella wijst op het gebrek aan visie van de Nederlandse overheid en pleit dus voor een consistent industriebeleid.
Bekijk hier de reportage over Chemours: