In de top tien meest afgesloten tunnels zijn twee tunnels in onze streek te vinden, beiden zelfs in de top drie. Reizigers die met de auto over de A16 tussen Dordrecht en Rotterdam rijden hebben de meeste kans om voor een dichte tunnel te eindigen. De Drechttunnel staat ruim bovenaan in het klassement. Deze is zo’n 600 keer vaker gesloten geweest dan de Velsertunnel tussen Velsen en IJmuiden, die met 1686 sluitingen op nummer twee in het oneervolle klassement staat.
Helemaal opvallend is de eerste positie van de Drechttunnel in dit klassement niet, in 2023 bracht RTV Dordrecht nog
een verhaal over fouten met het hoogtedetectiesysteem van de tunnel. Dat zou in 2022 en het begin van 2023 te hoog hebben gehangen, waardoor er teveel meldingen binnen kwamen en de tunnel vaker automatisch sloot dan nodig. In maart 2023 zou de sensor op de goede hoogte zijn teruggehangen. Of de foutieve cijfers van de eerste maanden van het jaar 2023 in de cijfers van Rijkswaterstaat zijn meegenomen is onduidelijk.
Op plek drie staat nog een tunnel in onze streek, de Noordtunnel tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam. Hier ging de onderdoorgang gedurende 2023 meer dan vier keer per dag dicht, in totaal 1591 keer. Dat de twee tunnels in onze streek zo vaak afgesloten worden, is wellicht te verklaren door de grote hoeveelheid vrachtverkeer dat vanaf de Rotterdamse haven door onze streek beweegt.
Goederenvervoer
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn België en Duitsland met
86,3 procent de belangrijkste herkomst- en bestemmingslanden voor Nederlandse vrachtauto’s. De tunnels van de A15 en A16 in onze streek liggen op de vervoersroute van vrachtverkeer op weg naar deze landen. De grote hoeveelheid vrachtwagens die deze route passeert heeft ongetwijfeld impact op de hoeveelheid tunnelsluitingen.
Vorig jaar waren er in totaal 9763 tunnelsluitingen door een naderende vrachtwagen die te hoog was. Ongeveer de helft van de tunnels is uitgerust met een automatisch detectiesysteem dat ervoor zorgt dat de tunnel automatisch afgesloten wordt als er een te hoge vrachtwagen nadert. Soms rijden chauffeurs echter toch door, met files en schade tot gevolg.
Chauffeurs
Rijkswaterstaat geeft diverse redenen dat chauffeurs toch doorrijden. Men noemt onoplettendheid en roekeloosheid, maar ook een taalbarrière. Buitenlandse chauffeurs zouden soms moeite hebben met het begrijpen van de waarschuwingsborden. En soms komt het voor dat chauffeurs het gewoon proberen.
Opvallend genoeg worden chauffeurs relatief weinig beboet voor de hinder die zij veroorzaken. Uit
de inventarisatie van RTL Nieuws bleek dat er net geen 700 boetes zijn uitgedeeld, tegenover bijna 10.000 tunnelsluitingen vanwege te hoge vrachtwagens. De boete voor een te hoge vrachtwagen varieert tussen de 180 en 1200 euro per overtreding.
Bekijk hieronder een video die RTV Dordrecht maakte over de werking van het hoogtedetectiesysteem bij tunnels.