De niet werkende lift is lastig voor reizigers die er afhankelijk van zijn, zoals mensen met kinderwagens, rolstoelen of fietsen. Een woordvoerder van ProRail geeft aan dat er momenteel geen structurele oplossing is voor de problemen. "Stations hebben een lift niet voor niets", zegt een woordvoerder van ProRail. "Die is noodzakelijk voor iedereen die niet de trap kan nemen."
De oorzaak van de storingen varieert, aldus ProRail. Soms gaan onderdelen simpelweg kapot, maar vandalisme speelt ook een rol. Monteurs hebben bij controles afval en zelfs stoeptegels aangetroffen in de lift. "Het zou zomaar kunnen dat hangjongeren hierachter zitten. Dat gebeurt wel vaker", voegt de woordvoerder toe.
Hellingbaan
Het station beschikt niet over een hellingbaan en het aanleggen van een tweede lift is volgens ProRail geen optie. Dit zorgt ervoor dat reizigers zonder andere keus hun reis moeten afbreken of wachten op assistentie van de NS.
De laatste storing was vorige week en duurde slechts enkele uren. "Er is een protocol om de lift zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen", benadrukt ProRail. Toch zijn liften voor de spoorwegen een terugkerend hoofdpijndossier: er is een tekort aan onderdelen en onderhoudsbedrijven kampen met personeelsproblemen.
Vragen aan het college
Lokaal zijn er inmiddels vragen gesteld door de gemeenteraadsfractie van Slydregt.nu over de toegankelijkheid en het gebrek aan toezicht bij het station. De partij pleit voor extra handhaving om het vandalisme aan te pakken. ProRail ziet mogelijk wel een oplossing in cameratoezicht, maar dat stuit vaak op weerstand. "Cameratoezicht is een optie, maar dat vindt niet iedereen prettig. Bovendien ligt de verantwoordelijkheid voor toezicht op de openbare orde bij de politie", besluit de woordvoerder.