Stefanie van der Welp verliet vijf jaar geleden de reisbranche en daarmee haar werk in het zonnige Curaçao om voor de klas te gaan staan. “Wat mij minder aansprak in voorgaande banen, is dat je heel planmatig te werk gaat en je je snel kan verliezen in een volle inbox.” Door een zij-instroom traject is ze werkzaam als juf van groep 3 op Sol de Watervlinder in Hendrik-Ido-Ambacht. “Zodra je een klas binnenstapt, draag je direct de titel ‘juf’, maar vervolgens invulling aan zo’n titel geven vergt veel studie, en vooral vlieguren in de klas.”
Nieuwe docenten verwerven
Afgelopen jaar waren er minder dan 20 docenten beschikbaar die een vacature zouden kunnen vullen, in 2021 waren dat er nog drie keer zoveel, dat meldt het UWV. De organisatie Passie voor Onderwijs Drechtsteden is een campagne gestart om die cijfers op te krikken. Zij werken met 93 scholen samen en zijn hard bezig om nieuwe docenten te werven.
Wat Passie voor Onderwijs Drechtsteden in de praktijk ziet, is dat vooral ouders die kinderen krijgen die naar de basisschool gaan toch weer geprikkeld worden om het onderwijs in te gaan. “Het blijkt toch dat heel veel mensen ergens altijd al wel voor de klas hebben willen staan, maar toch voor een andere weg kiezen", vertelt Ella.
Iemand die op latere leeftijd het onderwijs ingaat neemt een rugtas ervaring mee uit het werkveld. Zij-instromers zijn dus meer dan welkom in de klas. “Je ziet bij zij-instromers dat ze veel kennis en vaardigheden meenemen en vooral ook levenswijsheid", vertelt Marieke Zijderveld, directeur van de Ambachtse basisschool.
Combineren met privéleven
Juf Stefanie heeft helemaal haar plek gevonden voor de klas. Het is beter te combineren met haar privéleven, want werken in de reisbranche en geregeld reizen naar Curaçao lukte niet meer nu ze twee kinderen heeft. “Om juf te zijn vind ik wel heel bijzonder, daar geniet ik elke dag van”, vertelt ze met een lach op haar gezicht.
Bekijk via ons YouTube-kanaal het hele verhaal van juf Stefanie en het traject van zij-instromers: