Om tot dit besluit te komen, moest eerst een amendement van de VVD worden aangenomen. Daarin werd geopperd om het voorstel van tweerichtingsverkeer verder uit te werken, maar in zijn geheel als dertig kilometer-weg.
Veiligheid voorop
“De centrumring is dringend aan vernieuwing toe. We willen een vrij liggend fietspad en de ring moet veilig zijn voor iedereen´´, zo klonk het vanuit de raad. Daar waren alle partijen het erover eens. Maar of auto’s één of twee kanten op mogen rijden, en de hoeveelheid groen rondom de weg, was nog voer voor discussie.
De lokale fracties van GroenLinks en de ChristenUnie zagen de veiligste oplossing in een eenrichtingsweg met overzichtelijke zebrapaden en meer groen. Overige partijen vonden dat die visie ook met tweerichtingsverkeer gerealiseerd kan worden. Zij waarschuwden juist voor meer verkeer op de Frans Halsstraat, omdat er in de plannen van GroenLinks en de ChristenUnie daar dan wel tweerichtingsverkeer blijft.
Ondernemers
Wat voor veel partijen ook meespeelt is het belang van de ondernemers. Zij vrezen voor minder winkeliers omdat de meeste centrumbezoekers niet in de buurt wonen en dit met de auto doen. Voor hen is het belangrijk om het centrum goed bereikbaar te houden.
Het fietspad, zoals dat nu ingetekend staat, maakt onderdeel uit van de Metropolitane Fietsroute Dordrecht-Rotterdam. Of dit zo in te passen is, moet nog nader onderzocht worden. Wel gaat de voorkeur van alle fracties uit naar een vrij liggend fietspad met twee rijrichtingen.
Besluit
Het college had de voorkeur uitgesproken voor de eenrichtingsvariant. “Aan beide varianten kleven voor- en nadelen. Bij de eenrichtingsvariant worden minder bomen gekapt en komen er minder auto’s door de Sint Jorisstraat”, gaf wethouder Kees van der Duijn Schouten aan.
“We willen best nog een keer kijken hoe we de Metropolitane Fietsroute in Ridderkerk het beste kunnen laten landen. In een extra onderzoek wordt ook de verkeersveiligheid meegenomen.” Maar ondanks de voorkeur van het college is het amendement met de keuze voor tweerichtingsverkeer met een meerderheid van de stemmen aangenomen.